nedeľa, 7. februára 2010

Allen Ginsberg: Amerika (báseň)



Amerika, dal som ti všetko a teraz som nič.
Amerika, dva doláre a dvadsaťsedem centov 17. januára 1956.
Nemôžem vystáť vlastný rozum.
Amerika, kedy skončíme tú ľudskú vojnu?
Choď sa vypchať aj so svojou atómovou bombou.
Necítim sa dobre, nechaj ma.
Nenapíšem báseň, kým nie som v tom pravom stave.
Amerika, kedy budeš anjelská?
Kedy si vyzlečieš šaty?
Kedy sa pozrieš na seba cez hrob?
Kedy budeš hodna svojho milióna trockistov?
Amerika, prečo sú tvoje knižnice plné sĺz?
Amerika, kedy pošleš svoje vajcia do Indie?
Je mi nanič z tvojich strelených požiadaviek.
Kedy budem môcť vliezť do supermarketu a kúpiť si,
čo potrebujem, za svoje pekné oči?
Amerika, napokon len ty a ja sme dokonalí, nie ten budúci svet.
Tvoja mašinéria je na mňa priveľa.
Naučila si ma chcieť byť svätcom.
Ale musí existovať iný spôsob, ako urovnať tento spor.
Burroughs je v Tanger-e, nemyslím, že sa vráti je to zlovestné.
Si zlovestná, alebo si len zo mňa strieľaš?
Usilujem sa pristúpiť k veci.
Odmietam vzdať sa svojej posadnutosti.
Amerika, prestaň naliehať, viem, čo robím.
Amerika, zo sliviek kvety padajú.
Amerika, nečítal som noviny celé mesiace, každý deň ide niekto
pred súd za vraždu.
Amerika, som sentimentálne rozclivený z tých odborárov.
Amerika, býval som komunistom ešte ako šrac, neľutujem.
Fajčím marihuanu*, kedy len môžem.
Sedím doma celé dni a čumákujem na tie ruže v záchode.
Keď zájdem do čínskej štvrte, opijem sa a nikto ma nepretiahne.
Rozhodol som sa, budú ťažkosti.
Mala si ma vidieť, ako čítam Marxa.
Môj psychoanalytik myslí, že som celkom fit.
Nebudem sa modliť Otčenáš.
Mám mystické videnia a kozmické triašky.
Amerika, stále som ti nepovedal, čo si urobila strýkovi
Maxovi, keď prišiel z Ruska.

Oslovujem ťa.
Necháš si svoj emocionálny život riadiť magazínom Time?
Som posadnutý magazínom Time.
Čítam ho každý týždeň.
Jeho obálka na mňa civí zakaždým keď sa zakrádam za rohom cukrárne.
Čítam ho v suteréne Verejnej knižnice Berkeley.
Vždy mi hovorí o zodpovednosti. Obchodníci sú seriózni. Filmoví
Producenti sú seriózni. Všetci sú seriózni, len nie ja.
Zdá sa mi, že ja som Amerika.
Znova hovorím sám so sebou.

Ázia sa voči mne búri.
Nemal som príležitosť Číňana.
Radšej by som mal zvážiť svoje štátne zdroje.
Moje štátne zdroje pozostávajú z dvoch jointov marihuany, miliónov genitálií
nepublikovateľnej osobnej literatúry idúcej 1400 míl za hodinu a
dvadsaťpäťtisíc duševných ústavov.
Nehovorím nič o svojich väzeniach, ani miliónoch odstrčených, ktorí žijú v
mojich kvetináčoch pod svetlom päťstovky sĺnk.
Zrušil som nevestince Francúzska, Tanger bude ďalší na rade.
Mojou ambíciou je byť prezidentom, navzdory tomu, že som katolík.

Amerika, ako môžem napísať celú litániu pri tvojej pochabej nálade?
Budem pokračovať ako Henry Ford, moje strofy sú tak individuálne ako jeho
automobily, ešte viac, takže sú všetky odlišných pohlaví
Amerika, predám ti moje strofy za 2500 dolárov za kus, znížim 500 dolárov na staré strofy
Amerika, osloboď Tom-a Mooney-ho [1]
Amerika, zachráň španielskych lojalistov [2]
Amerika, Sacco a Vanzetti [3] nesmú zomrieť
Amerika, ja som Scottsboro-skí chlapci [4].
Amerika, keď som mal sedem, mamička ma brala na stretnutia Komunistickej bunky
predali nám cícer, hrsť za los, los stál päťcent a
prejavy boli slobodné, každý bol anjelský a sentimentálny z
pracujúcich, všetko to bolo tak úprimné, nemáš predstavu akou dobrou vecou strana
bola, v 1835 bol Scott Nearing [5] ušľachtilý starý muž, skutočný mensch, Matka
Bloor ma rozplakala, raz som zreteľne videl Isreal-a Amter-a [6]. Každý musel
byť špiónom.
Amerika, ty v skutočnosti nechceš ísť do vojny.
Amerika, to oni zlí Rusi.
Oni Rusi, oni Rusi a oni Číňania. A oni Rusi.
Rusko nás chce zožrať zaživa. Ruská moc je šialená. Chce nám vziať
naše autá z našich garáží.
Ona nám chce zhrabnúť Chicago. Ona potrebuje červený Reader´s Digest. Ona chce naše
automobilové závody na Sibíri. To veľká byrokracia riadiaca naše čerpacie stanice.
To nebyť dobré. Ugh. To učiť Indiánov čítať. To chce veľkých čiernych černochov.
Ha! Ona nás prinúti pracovať šestnásť hodín denne. Pomoc.
Amerika, toto je celkom vážne.
Amerika, toto je dojem, ktorý mám keď sa dívam do televíznej obrazovky.
Amerika, je to správne?
Pôjdem radšej rovno do práce.
Je pravda, že nechcem vstúpiť do armády alebo zmeniť sústruhy na kovové časti
fabrík, som tak či tak krátkozraký a psychopatický.
Amerika, prikladám svoje teplošské plece ku kolesu.

––––

* marihuana zvyšuje riziko psychických chorôb tri až šesťkrát, zdroj: http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?id=18527 ; pozn. prekl.

[1] Tom Mooney (1882-1942) bol americký odborový predák v San Franciscu obvinený z prípravy bombového útoku v roku 1916, za ktorý sedel 22 rokov, kedy bol omilostený.
[2] Španielski lojalisti (alebo ľavicoví republikáni) bojovali v španielskej občianskej vojne (1936-1939) proti pravicovým nacionalistom (tzv. frankistom) gen. Francisca Franca. Vojna vypukla keď proti demokraticky zvolenej republikánskej vláde vojensky vystúpila armáda pod vedením gen. Franca.
[3] Ferdinando Nicola Sacco (1891 - 1927) a Bartolomeo Vanzetti (1888 - 1927) boli anarchisti talianského pôvodu obvinení v kontroverznom súdnom procese a napokon popravení za lúpežné prepadnutie a dvojnásobné vraždy.
[4] Chlapci zo Scottsboro-a je prípad ôsmich mladých černochov odsúdených za obvinenie zo znásilnenia dvoch bielych dievčat na trest smrti, a to i napriek tomu, že dve ženy boli známe prostitúciou s černochmi, nedostatku dôkazov a nemožnosti účinnej obrany. Obžalovaní boli po niekoľkých rokoch strávených vo väzení napokon oslobodení .
[5] Scott Nearing bol americký radikálny ekonóm, učiteľ, spisovateľ, politický aktivista a advokát jednoduchého žitia.
[6] Israel Amter bol marxistický politik a zakladajúci člen Komunistickej strany USA (CPUSA)

[ Zdroj: http://www.writing.upenn.edu/~afilreis/88/america.html
http://www.dotyky.net/?p=856
http://www.wikipedia.org ]

9 komentárov:

  1. k odkazu pod textom: vyjedrenie pana adiktológa MUDr. Vladimíra Novotného je len jeho osobny monofarebny nazor. vramci objektivity by bolo dobre ak uz sme pod slovicko marihuana dali odkaz na clanok hore spomynaneho doktora, dali aj odkaz z druhej strany nazorového spektra. napriklad o tom ake je uzovanie marihuany prospesne, a aka je jej kriminalizacia skodliva.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ...Matus, ak naky odbornik nahovara laikov na uzivanie marihuany, je to bud zavislak, alebo darebak...
    JulianBosakSt

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ...mam iny nazor na problematiku drog aj ked ziadne drogy okrem alkoholu (obcas:)) neuzivam... mam o tom aj dost vela nastudovane takze niesom uplne laik...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ...no vidis Matus, tak teraz si ma presvedcil, ze sa nebojis...":O)
    julianBosakSt

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ...nevadi, aj to pride...":O)
    juliaBosakSt

    OdpovedaťOdstrániť