štvrtok 3. júna 2010

MySpacesujúci Facebook

MICAH WHITE | Adbusters

Po tretíkrát sa dvíha ľudová vlna pobúrenia voči komercionalizácii priateľstva Facebookom. Anti-Facebook-ové hnutie začalo v roku 2007 s ich predstavením „Beacon-u“, funkcie, ktorá poskytovala vonkajším komerčným webstránkam osobné informácie o prihlásených užívateľoch pre účely cielenej reklamy. Šokovaní užívatelia spustili online petície, posielali nahnevané update-y svojich statusov a boli evidované súdne procesy žalôb vo verejnom záujme. Oficiálne Facebook kapituloval a pred deviatimi mesiacmi sa od Beacon-u upustilo. No potom, iba tri mesiace po ich domnelom ústupku, spravil Facebook to, čo sa stalo známym ako „Najväčšia zrada Facebooku“: spätne zmenili svoju ochranu súkromia tým, že verejne odhalili formálne súkromné informácie svojich 400 miliónov členov. Opäť sa užívatelia nahnevali a protestovali, no riaditeľ Zuckerman neustúpil a opozícia efektívne utíchla. Dnes, dúfajúc, že jeho užívatelia boli prinútení rezignovať, sa Facebook dal na útok - opätovným obnovením Beaconu vo svojej najhrozivejšej podobe.

Klamlivo nazývané ako „sociálne plug-in-y“ [social plug-ins], je novou metódou Facebooku ako dať komerčným webstránkam prístup k vašim osobným informáciám roztrúsiť tlačítka „Páči sa mi to“ [I like] po sieti. Tieto tlačítka majú zdanlivo užívateľom umožniť identifikovať, čo sa im na internete páči. No skutočným prospechom pre prominentov z Facebooku sú lukratívne obchody s korporátnymi webstránkami, ktoré nástoja urobiť, pretože tieto tlačítka dajú Facebooku schopnosť dať určitým, utajeným stránkam prístup k vašim Facebookovým informáciám bez vášho predchádzajúceho súhlasu. Ak je „páči sa mi tlačítko“ na stránke, a ste užívateľmi Facebooku, potom budú vaše údaje automaticky prenášané k týmto vybraným sieťam. Váš profil, mená vašich priateľov, vaše obľúbené knihy a ďalšie budú použité na to, aby vám predali haraburdy. Všetky údaje, ktoré ste dali na Facebook sa stali zlatou baňou pre hladných marketérov snažiacich sa „zosobniť“ svoje reklamy a Zuckerman nástojí na vytvorení zdroja.

Facebook si neodvolateľne poškvrnil reputáciu svojou holou honbou za peniazmi. Inkasoval na svojej bývalej reputácii obľúbenej, coolovej online krčmy a je dnes hneď ďalším MySpace – korporáciou vlastneným digitálnym močiarom reklamy. A ak očakávate ďalšie kolo zlosti, tentokrát bude reakcia znepokojujúco iná. Minulé protesty sa diali za predpokladu, že Facebook bol našou komunitou a že môže byť zmenený podľa našich požiadaviek. No teraz, keď je mýtus zlomený a svitá realizácia, najlepšou taktikou nie je žiadať reformu, ale zneobľúbenie.

S viac a viac ľuďmi prichádzajúcimi k ticho rozhorčenému uvedomeniu, že Facebook je ako MySpace, čelí stránka osudovému úpadku. A ako sa rastúce percento stránky začína odhlasovať, budeme svedkami novej sociálnej sieťovej platformy postavenej na nekomerčných princípoch za cieľom priateľstva a nie konzumerizmu.


[ Zdroj: https://www.adbusters.org/blogs/blackspot-blog/myspacing-facebook.html

1 komentár:

  1. zrobte si uz konecne ucet na Twittri a jebte na Facebook :)

    OdpovedaťOdstrániť