štvrtok, 4. novembra 2010

Tak ako my: leniví alebo vylúčení?

MBURAJ

Poslednú dobu čoraz viac môžme pozorovať, ako do našich mailových schránok chodia maily týkajúce sa rómskeho obyvateľstva, či ako to v takýchto mailoch zvyknú "odborne" nazývať: cigánskeho etnika. Rôzne "diskriminácie bielych", rôzni "prednostovia Bardejova" atď a pod. Podľa štýlu, či použitých termínov však vidieť, že ide o mladých priaznivcov neofašistickej Slovenskej pospolitosti, ktorí sa takto klamlivo vydávajú za iných ľudí a za odborníkov na danú problematiku.

Na problémoch, ktoré v súčasnosti sú s chudobou prevažne (ale nielen!) rómskeho obyvateľstva, sa snaží na politickú scénu vyniesť fašistická organizácia. Potom prinesie ďalšie témy, ktoré zatiaľ veľmi nepropraguje, ale ku ktorým sa hlási - zrušenie demokracie a nastolenie stavovských režimov vychádzajúc z fašitických ideí mussoliniho Talianska, či hitlerovho Nemecka atď. K tomu sa už predčasom svojim programom otvorene prihlásila. Tento program zatiaľ zo svojho webu stiahli, keď boli, ako politická strana, zakázaní.

Zatiaľ sa vezú na populárnej téme o lenivom cigánskom etniku, ktoré len poberá sociálne dávky a plodí deti. Vôbec neregistrujú, že medzi Rómami je množstvo ľudí, ktorí sú riadne zamestnaní, zarábajú si. Stačí sa len popozerať okolo seba. Na jednoduchých stavebných prácach dnes vidíme prevažne Rómov. Keď sa človek s nimi dá do reči, ich prvá otázka je, či nemáme pre nich ďalšiu prácu. To je paradox s dogmou "o lenivom cigánovi". Rómovia dnes chodia po niektorých mestách a upratujú špinu, ktorú v nich narobia bieli. To je opäť paradox dogmy "o lenivom cigánovi". Medzi Rómami je veľké vysťahovalectvo za prácou do Anglicka. A dnes ich často vidíme, ako na anglických autách prichádzajú domov - to je opäť paradox dogmy "o lenivom cigánovi" - v Anglicku si dokázali zarobiť napr. na auto, pričom na Slovensku ich čakal len osud chudobnej osady a odmietanie bielej väčšiny.

Mať na mysli chudobné rómske osady a hovoriť, že také je celé rómske etnikum je výsadou novodobých fašistov, ktorí za tým chcú vidieť akési genetické príčiny.

Toto však nie sú problémy etnika, ale chudoby. Stačí zájsť do nie veľmi ďalekej minulosti, kedy samotní Slováci boli v Uhorsku označovaní (a dodnes tak označovaní sú) ako buta tot, hlúpy Slovák. Kým Maďari boli osvietenci, bola medzi nimi silná šľachta, šľachta bola kultúrna, staviala si kaštiele, ktoré obdivujeme dodnes, Slováci žili v dreveniciach, plodili 10 detí, behali bosí a často aj holí. Kým Maďari, Nemci, Poliaci si staviali domy v centrách dnešných slovenských miest, boli aj územia, kde Slováci, či Rusíni boli chudobní morálne, nepoznali žiadnu kultúru, vedeli sa len plodiť a plodiť (viď oblasti na východe Slovenska). Niektorí Slováci si hľadali prácu mimo Slovenska, či už na múračkách, alebo ako drotári a pod. Tí, ktorí sa vymanili z tejto chudoby sa radšej hlásili k Maďarom. Máme celú plejádu takýchto, ako ich voláme, maďarónov. Stačí si čítať staré československe predvojnové štúdie o živote Slovákov a Rusínov na východe Slovenska.

Ale dnes, keď sa za socializmu Slováci zmohli, kde aj do najzaostalejšej dediny prišla po novej asfaltovej ceste kultúra a moderný život, dnes sa správame k Rómom tak, ako sa vtedy Maďari správali k nám, butatótom. Kde je tu historické poučenie?

Neofašisti takto odvracajú pozornosť od hlavných problémov. Celé hospodárstvo sa za posledných 20 rokov privatizáciami rozkradlo, vytunelovalo. Naše spoločné fabriky, ktoré vybudovali naši otcovia, si za korunu privlastnili najprv mečiarovci, vytunelovali ich a zavreli, potom dzurindovci zvyšok predali za pekné provízie do zahraničia. Títo sa dnes tvária ako elita národa, udeľujú si vyznamenania o prínos k ekonomike Slovenska (rôzne "krištáľové krídla", či "zrnká") a pod. Prepustili však množstvo ľudí, takže dnes máme objektívny stav desiatok tisíc nezamestnaných. Na jedno pracovné miesto sa hlási v priemere 70 ľudí (viď posledné články v SME a televízne správy Markízy). Čím je menej kvalifikovaná práca, tým je väčší počet uchádzačov a miestami je ich až 100 na jedno miesto. Aké šance tu má jeden biely človek, že ho príjmu do zamestnania? A aké šance má chudobný rómsky človek z osady? Dnes majú problém zamestnať sa mladí ľudia s vysokoškolským vzdelaním, či starší ľudia pred dôchodkom. Aký problém má človek z osady, keď si chce hľadať prácu a všetci na neho zazerajú?

Neofašisti len poukazujú, že Rómovia kradnú. Kradnú, pretože sú k tomu už ekonomicky donútení. Výrazné zníženie sociálnych dávok priniesla neoliberálna dzurindova vláda. Spomeňme si na veľké sociálne protesty vo februári 2004, v ktorých dominovali Rómovia, takže ich média neskôr označili za rómske protesty, čím sa ich snažili dehonestovať a oddeliť od protestov bielu väčšinu. Rómovia si prácu na Slovensku nájsť nemôžu, do Anglicka všetci ísť nemôžu, čo majú robiť, ak chcú prežiť?

Lenže oveľa väčšiu krádež zorganizovali nie Rómovia, ale bieli - privatizáciami, tunelovaním, rozpredajom do zahraničia za tučné provízie. A organizujú ich aj stále - privatizácia dôchodkového systému, rozkrádanie eurofondov, štátnych peňazí, predajom zvyšku štátneho, mestského - teda nášho spoločného - majetku. Ale aj okrádaním pracujúcich. Prečo Talian v Hencovciach platí pracujúcim ľuďom minimálnu mzdu a žiada od nich nadmerné výkony? A to nie je len problém Hencoviec, ale väčšiny Slovenska. A minimálne mzdy platia nielen zahraniční, ale aj slovenskí, bieli podnikatelia slovenským bielym pracujúcim.

Dnes sa živenou averziou ľudí voči Rómom, podporovanou aj takýmito mailami, medzi nás plíži novodobý fašizmus. Dnes sú na "odstrel" Rómovia, zajtra zvyšky Židov, potom prisťahovalci, potom ľudia s inými názormi, potom odborári, potom ...

2 komentáre:

  1. Zneužívajú Rómovia sociálny systém? Je tak nastavený, že sa dá zneužívať?

    L. Oravec, Nadácia M.Š.:
    Nerád by som hovoril o zneužívaní sociálneho systému a nerád by som generalizoval. Iste, sú aj jednotlivé prípady zneužívania. Slovo "využívať" niekedy nahrádzame slovom "zneužívať". Každý z nás, kto môže získať niečo zadarmo, to využije. Ak je sociálny systém nastavený tak, že to umožňuje, tak nevyužívať ho by bola hlúposť - každý sa usiluje maximalizovať svoje príjmy a zdroje. Ale v zásade si nemyslím, že Rómovia bohatnú na zvyšku spoločnosti, pretože oni zase nemajú prístup k mnohým iným benefitom, ktoré máme my.

    ...

    Musí existovať spôsob, ako previesť človeka cestou integrácie. Luník IX by som nerád komentoval, lebo to je jedno patologické geto. Keď dáte na jedno miesto osemtisíc prevažne nezamestnaných ľudí, nikdy z nich zdravá komunita nebude. Aj v tom je chyba, že vytvárame veľké komunity. Očakávame, že samy sa budú rozvíjať. Ale skúsenosť zo sídlisk ako Luník IX a Stará tehelňa je práve opačná – malá časť stiahne dole ešte aj slušné rodiny, ktoré si v minulosti zvykli platiť za nájom. V tomto prostredí je v zásade hlúposťou platiť, ak mám všetko pozastavované a sused za nič neplatí. Zároveň tu existuje mýtus o ničení bytov. Tieto byty často staviame veľmi nekvalitne, boli prípady, keď sa Rómovia sťahovali do bytov, ktoré už boli plesnivé. Tie byty sú lacné a energeticky extrémne nevýhodné. Poznáme prípady Rómov, ktorí platia za bývanie oveľa viac ako iní ľudia, povedzme aj za komerčný prenájom v Bratislave. A tu sa pýtam na sociálnu spravodlivosť. Ak Rómom z nízkych sociálnych dávok bývanie často zhltne 50 a možno aj viac percent, potom im naozaj nezostáva na to, aby si mohli zaplatiť bývanie a ešte aj slušne žiť.


    http://spravy.pravda.sk/slovensko-je-extremne-rasisticka-spolocnost-fa3-/sk_domace.asp?c=A101109_143237_sk_domace_p12

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ked chce autor clanku porovnavat nasich predkov s neprisposobivymi obcanmi, mal by si nastudovat dejiny a mal by navstivit skanzemy ludovej architektury na slovensku. nasi predkovia nedostali od nikoho nic zadarmo, ni ich nedotoval, nik ich nekrmil a preto ked chceli prezit, museli sa vyvijat, museli si obrobit zahrady, polia, chovat domace zvierata, nik im nedal zadarmo chalupy, museli si postavit sami drevenice, ci hlinene domy, za podu ktoru dostali od madarskej slachty museli odvadzat desiatky slachte a desiatky cirkvi, kazdy kto pozna dejiny slovenskych predkov a je to vidiet i v skanzenoch na slovensku ci v cechach a na morave, zili chudobne, ale cisto, chalupy bielili vapnom kazdorocne pred velkou nocou, pri svojich obydliach mali suche WC - kadibudku, zeny po zimach vysivali kroje, kazda oblast ci dedina mala svoje typicke vzory vysiviek. Keby nasi predkovia neboli pracovity, nikdy by neprezili, ani madarska slachta by nikdy nezbohatla, slovac chodila do sveta za pracou a to je pravda, slovac pracovala na mnohych stavbach ako vo viedni tak aj v budapesti . spolocnost ma pomahat slabsim, ale ma od nich vyzadovat nieco na oplatku - nie volicske hlasy - ale aby sami tiez prispeli k svojmu vyvoju, aby sa zdokonalovali, komunisti mali jedno heslo : bez prace nie su kolace - a to by malo platit pre vsetkych bez ohladu na farbu pleti, spolocnost ktora podporuje darebakov degeneruje bez ohladu na uslachtile zamery, pod ruskou pokriveneho humanizmu bude rast komunita ludi, ktori spotrebovavaju vysledky coraz mensej pracujucej skupiny, pretoze socialny program ich nemotivoval k zasluzenym prijmom a pracujucich demotivoval, kedze rozdiel medzi prijmom bez prace a prijmom pracujuceho niet rozdielu a niekedy ti ktori v zivote nepracovali maju vacsi prijem ako ti co poberaju minimalnu mzdu. takyto system je neudrzatelny a pracujuca mladez z takejto krajiny utecie.

    OdpovedaťOdstrániť