sobota 14. mája 2011

Jedna tretina svetového jedla sa vyhadzuje, hovorí štúdia OSN

BBC News
Podľa štúdie, ktorej vydanie poverila agentúra potravín OSN okolo jednej tretiny všetkého jedla vyprodukovaného na ľudskú spotrebu sa vyhadzuje.

Toto množstvo činí viac ako miliardu ton odpadu po celom svete každý rok.

Štúdia odporúča, aby rozvojové krajiny zvýšili produkciu a distribúciu, rovnako ako zastavili stratu toľkého jedla.

Hovorí tiež, že industrializované krajiny musia prestať tak veľa vyhadzovať.

Strata versus odpad

Štúdia OSN Švédskeho inštitútu pre potraviny a biotechnológiu sa zamerala na medzinárodný veľtrh pre priemysel potravinového balenia, ktorý sa má konať pozdejšie tohto mesiaca v Nemecku.

Medzi rozhodujúcimi nálezmi je, že spotrebitelia v bohatých krajinách vyhadzujú takmer toľko jedla, 222 miliónov ton, ako je celková sieťová produkcia jedla sub-Saharskej Afriky.

Neprekvapilo, že výskumníci zistili, že ovocie a zelenina –vrátane koreňov a hľúz- sa vyhadzuje viac ako iné typy jedla.

No správa s názvom Svetové straty a odpad potravín prináša odlišnú analýzu problému pre rôzny typy ekonomiky.

Poverená UN Food and Agriculture Organisation (FAO) rozlišuje medzi stratami a vyhadzovaním jedla.

Straty sa dejú počas produkcie, spracovania a distribúcie jedla. To najhoršie ovplyvňuje rozvojové krajiny. Odpoveďou je zlepšenie technológie a infraštruktúry, píše štúdia.

Vyhadzovanie jedla je v industrializovaných krajinách veľkou témou. Je to spôsobené hlavne kvôli maloobchodníkom a konzumentom odhadzujúcim perfektne jedlé jedlo do koša.

Odpad činí okolo 100kg (viac ako 200 libier) na spotrebiteľa v Európe a Severnej Amerike ročne.

Spotrebitelia v sub-Saharskej Afrike a väčšine Ázie odhadzujú len 6-11kg.

Na maloobchodnej úrovni sú vyhadzované veľké množstvá čerstvého jedla kvôli tomu, ako vyzerá. Švédski výskumníci vyhodnotili prieskumy ukazujúce, že konzumenti boli ochotní kupovať si produkty, ktoré nevyzerali dokonale, za predpokladu, že sú bezpečné a dobre chutia.

Zákazníci majú moc ovplyvniť štandardy kvality a mali by tak robiť, hovorí správa.

A kritizuje reklamy „kúp jedno, dostaneš jedno zadarmo“ pre ich tendenciu viesť k vyhadzovaniu.

Straty a vyhadzovanie potravín sú tiež závažným mrhaním zdrojov – vody, zeme, energií a práce – a prispievajú k emisiám skleníkových plynov.


[ http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-13364178 ]

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára