streda 22. júna 2011

Šesť tratí bez osobných vlakov, redukciu pocítili aj železničiari

Martin BALKOVSKÝ
Cestovanie po slovenských železničných tratiach je opäť o čosi komplikovanejšie. Cestujúci sa od 1. mája musia prispôsobiť zmenenému cestovnému poriadku, ktorý je dôsledkom úsporných opatrení nášho národného osobného prepravcu. Železničná spoločnosť Slovensko zredukovala najmä regionálnu dopravu, na šiestich tratiach úplne zrušila prevádzku osobných súprav. Celkovo sa zmena dotkla 339 vlakov, ktoré ročne najazdili viac ako 1,1 milióna kilometrov. Až 272 spojov bolo zrušených úplne, 67 má časové alebo úsekové obmedzenia. Zrušené vlaky však chýbajú nielen cestujúcim, ale podľa vyjadrení prednostov staníc komplikujú nástupy a ukončenia služieb železničiarov. A ako to sa zoškrtané spoje odzrkadlili v obslužnosti regiónov?

Hranice sú otvorené, ale doprava je obmedzená

Po dvoch tratiach v prihraničných oblastiach sa už od 1. mája vôbec nezvezieme vlakom. Zastavenie dopravy medzi Fiľakovom a a maďarskou obcou Somosköújfalu má jednoznačne negatívny dopad na turizmus tohto mikroregiónu. Najmä cez víkendy vlaky využívali návštevníci hradu Šomoška pri Šiatorskej Bukovinke. Železnicou sa už vôbec neprevezieme ani z Medzilaboriec do poľského Lupkówa. Miestnych obyvateľov však viac trápia vlaky, ktoré končia iba v stanici a nezachádzajú na zastávku v centre Medzilaboriec. V meste absentuje mestská doprava aj taxislužba a stanica je umiestnená až na jeho okraji. Cestujúci teraz musia šliapať, neraz aj s ťažkou batožinou viac ako 1,5 kilometra. Pritom „motorák“ pri obehu súpravy zastavuje za krajnou výhybkou stanice, len 800 metrov od zastávky Medzilaborce mesto. Naozaj smiešna vzdialenosť, ktorá určite prepravcu finančne nezruinuje. Osobná doprava bola zoškrtaná aj medzi Košicami, Čaňou a maďarským Hidasnémetom a tiež medzi Štúrovom a Szobom. Na týchto úsekoch jazdia už len medzinárodné rýchliky. Obmedzenie dopravy neobišlo ani pohraničie s Českou republikou. Na vynútený pokles dopravy si musia cestujúci zvykať od Nového Mesta nad Váhom po Myjavu a Vrbovce až k štátnej hranici. Ak nerátame jeden nedeľný spoj pre študentov, tak o úplnom zastavení medzištátnej dopravy môžeme hovoriť aj v prípade Vlárskeho priesmyku. Dochádzku obyvateľov Horného Sŕnia a Nemšovej pracujúcich v poobedňajších a nočných zmenách komplikujú zrušené vnútroštátne večerné vlaky, pretože do Trenčianskej Teplej neexistuje súbežné autobusové spojenie. Na autobusy sa taktiež nemôžu spoliehať ani ľudia žijúci medzi Lúkami nad Makytou po český Horní Lideč. Zrušenie dvoch párov vlakov z Púchova na tejto hlavnej trati vytvorilo dopoludnia vyše 6-hodinovú a večer 4-hodinovú pauzu, ktorá zhoršila verejnú dopravu miestnym obyvateľom. Spojenie sa okresalo aj s Poľskom, vlaky ubudli aj medzi Čadcou a Skalitým, do Zwardoňa zachádzajú už len 2 osobné súpravy.

Turisti aj kúpeľní hostia sa už na vlaky nespoliehajú

Po 1. máji sú pre turistov nedostupnejšie aj krásy slovenskej prírody a atraktívne rekreačné oblasti. Na Muránsku planinu už nie je možný prístup vlakom. Všetky spoje na 42-kilometrovej trati z Plešivca do Muráňa boli zrušené a ak chcú trebárs obyvatelia Revúcej cestovať vlakom, musia sa individuálne dopraviť do Plešivca alebo Tornale. Zrušením dvoch vlakov medzi Nálepkovom a Červenou Skalou, vyťažených najmä v turistickej sezóne sa zhoršila aj dostupnosť vyhľadávanej oblasti Slovenského raja – Dobšinskej ľadovej jaskyne, Dediniek a Palcmanskej Maši. Trpko znie informácia, ak učiteľka zruší školákom výlet práve pre žalostné spojenie. S redukciou dopravy si potykalo aj rekreačné stredisko Remäta nachádzajúce sa na jednej z najkrajších tratí z Prievidze do Hornej Štubne. Výletníci musia na tejto trati, ktorá nemá súbežnú komunikáciu, oželieť 7 vlakových spojov. Preriedené časy odchodov si musia pamätať aj návštevníci kúpeľných miest. Na trati Žilina – Rajec boli zrušené 2 páry vlakov a ak dopoludnia chcete cestovať z Rajca, na stanicu musíte dôjsť do 7:38 hod, pretože ďalší vlak ide až o 6 hodín neskôr. Ešte horšie to vyzerá s električkou do Trenčianskych Teplíc. Zrušených je 9 spojov, 4 sú vedené v pracovné dni a 6 len do konca letnej sezóny, do 30. septembra. Potom počas víkendov, až do konca platnosti GVD 2010/2011, nič nejazdí. A ak ako turista obdivujete mesto UNESCO – Banskú Bystricu, riadne si nastavte hodinky! Posledný vlak do Hronskej Dúbravy odchádza už pred 17. hodinou. Zámerne sme však nespomenuli štátnu prírodnú rezerváciu – Zádielsku dolinu. Prečo?

Pracujúcim aj študentom vlaky chýbajú

Do najväčšieho krasového územia na Slovensku sa dalo dostať z tzv. „Južného ťahu“ medzi Košicami a Zvolenom, kde už železničiari otvorene hovoria o likvidácii osobnej dopravy. Veď posúďte, ponechaním len 2 (!) párov vlakov jazdiacich ráno a skoro popoludní na 50-kilometrovom úseku od Jesenského po Turňu nad Bodvou sa už absolútne nedá hovoriť o dopravnej obslužnosti Gemera. Už teraz tieto spoje vyznievajú ako labutia pieseň trate a od budúceho GVD budú najskôr zrušené, keďže ich odchody sa žiaľ neprispôsobili potrebám cestujúcich a aj po redukcii jazdia poloprázdne. Z drastického, vyše 50-percentného zhoršenia regionálnej obslužnosti sú zúfalí aj ľudia v okolí Plavča. Ak sa pracujúci potrebuje dostať ráno do krajských miest – Prešova, alebo Košíc, tak jedine autom. Železničná doprava medzi Starou Ľubovňou a Lipanmi doplatila na zlú koncepciu dopravy a dlhé prestupné časy v Plavči. Nad nezmyselným rušením spojov už dlhšie krútia hlavami ľudia aj od Bánoviec nad Ondavou po Maťovce. Aj tu je železnica chrbtovou kosťou dopravy pre pracujúcich a školákov. Využívané vlaky sa zrušili, poloprázdne ostali. Na „osobák“ už zbytočne budeme čakať na trati Galanta – Neded, robotnícke vlaky boli zrušené medzi Senicou a Kútmi, Chynoranmi a Trenčínom, Tisovcom a Breznom, v okolí Trebišova, proste na celom Slovensku.

Májová redukcia vlakov ešte viac prehĺbila rozdiely regiónov, pretože ju pocítili najmä oblasti s vysokou nezamestnanosťou. A ak už aj železničiari chodiaci do pravidelných zmien najmä v noci a počas voľných dní musia využívať „konkurenčnú“ autobusovú alebo individuálnu dopravu, mnohí sa pýtajú, kam vlastne železničná doprava smeruje. So zlosťou ale aj bezmocnosťou už upriamujú pozornosť na ďalšie zmeny v grafikone, ktoré prinesie 12. jún. Pritom prednostovia staníc poznajú recept, ako dostať ľudí späť do vlakov. Jednoznačne sa musia zlepšiť prípoje vlakov a cestujúcich odrádzajú i neustále zmeny grafikonu. Plusom je aj taktová doprava. Aj skúsenosť z trate Zvolen – Banská Bystrica dokazuje, že ak je väčšia frekvencia spojov, tak ich aj viac cestujúcich využíva. A v neposlednom rade viac využívať marketingové nástroje na prilákanie cestujúcich do vlakov. Pretože tak ako malé potôčiky napájajú rieku, tak je od regionálnej dopravy závislá aj diaľková. Ak sa prítoky stratia, vyschne aj rieka...

Martin BALKOVSKÝ

text bol uverejnený aj v májovom časopise Semafór

1 komentár:

  1. ...to nikomu nezalezi na nasej statnej zeleznici? - ved clanok je o snahe o jej likvidaciu...
    julianBosakSt

    OdpovedaťOdstrániť