sobota, 17. marca 2012

Radiohead: 2 + 2 = 5 (video + text)

YORKE, GREENWOOD, SELWAY, O´BRIEN | youtube.com

(pokračovanie..)

Všetky skladby na albume Hail to the thief majú podtituly či krátke komentáre. Podtitulom skladby „2+2=5“ je Lukewarm – ľahostajný. Jej obsah odkazuje na aktivizmus a zanietenosť ľudí, ktorým záleží na osude planéty, či ktorí chcú svojou troškou pomôcť k zlepšeniu prostredia a sveta, v ktorom žijú. Tón a gradácia zneje veľmi naliehavo, opisujúc zmeny počasia, či hrozbu ďalších prírodných katastrof. Text balancuje medzi uvedomením a sizyfovskou námahou niečo s tým spraviť, resp. zvrátiť neželané smerovanie, a nezáujmom, uzavretosťou a vyčkávaním. Fatalistický postoj je zmierením sa so skutočnosťou, že v prípade ekologickej hrozby je v stávke všetko, no napriek tomu ho neprestáva sprevádzať strach a obavy zo straty svojho pohodlia. Idealistický, aktivistický postoj rojka, že veci možno stále zvrátiť, sa na druhej strane snaží dokázať svoj záujem o veci okolo seba a dedičstvo, ktoré mu zanechali generácie a dala príroda (Boh?).

Nota bene, oba postoje sú komplementárne a vyvažujú sa navzájom: rojkovia tvoria alibi fatalistov, pretože im svojou aktivitou potvrdzujú, že žiadna snaha nemôže nikdy vyvážiť zmeny globálneho charakteru. Zmeny tohto rozsahu môže spôsobiť ropný zlom, skleníkový efekt, alebo nedostatok jedla. A aktivizmus, akokoľvek rozšírený, nedokáže zabrániť či predchádzať štrukturálnym chybám systému založenom na zisku. Tomuto zvieraťu slúži ekologická kráska len pre vylepšenie dojmu z jeho nemilosrdne ničivého efektu a teda na jeho legitimáciu. Hlavný princíp fungujúci na logike zisku, na prevahe kapitálu nad prácou, pomenúva názov skladby jasne: 2 + 2 = 5.


TEXT:

Si taký rojko
Že dáš svet do poriadku?
Ja ostávam navždy doma
Kde dva a dva sú vždy päť

Položím koľaje
Vrecia s pieskom a pôjdem sa skryť
Január má aprílové prehánky
A dva je dva je stále päť

Je to cesta do pekla
Nedá sa z toho vyjsť von
Môžeš kričať a môžeš volať
Už je príliš neskoro

Pretože
Si
Tomu nevenoval pozornosť
Tomu nevenoval pozornosť
Tomu nevenoval pozornosť
Tomu nevenoval pozornosť
Necítim to
Tomu nevenoval pozornosť
Tomu nevenoval pozornosť
Tomu nevenoval pozornosť
Tomu nevenoval pozornosť
Áno, potrebujem to
Potreboval som pozornosť
Potreboval som pozornosť
Potreboval som pozornosť
Potreboval som pozornosť
Áno, milujem pozornosť
Venovať pozornosť
Venovať pozornosť
Venovať pozornosť

Chcel som tiež spievať
Vôbec som to nepochopil
Pretože sa ma to netýka
Pretože sa ma to netýka
Zabijem ich ako muchy
No ako tie muchy – potvory
Sa to vracia
No mňa sa to netýka

Sláva zlodejovi
Sláva zlodejovi
No mňa sa to netýka
No mňa sa to netýka
No mňa sa to netýka
No mňa sa to netýka
Nespochybňuj moju autoritu ani ma nedávaj na lavicu obžalovaných
Pretože mňa sa to netýka
Pretože mňa sa to netýka
Choď a povedz kráľovi, že nebo padá
Ale nepadá
Ale nepadá
Ale nepadá
Možno nie
Možno nie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára