utorok, 7. augusta 2012

Kapitalizmus zachráni už iba Batman

Je to obraz spoločnosti, ktorá aby prežila, musí rásť, a aby rástla, musí padať.

Ľuboš Blaha nedávno písal o karikatúre v The Economist, na ktorej sa kapitalizmus v podobe tučného kocúra obhajuje na súde: hoci nedokáže zabezpečiť ľuďom živobytie, je relatívne krotký oproti svojim alternatívam, ktoré zúria zavreté v klietke za ním. Rovnaký odkaz nám ponúka najnovší diel Batmana: The Dark Knight Rises. Je varovaním pred alternatívami súčasného systému, ktoré by sľubovali vrátiť moc do rúk ľudu, pred trestaním bohatých a stavaním sa proti súčasnému poriadku, polícii, či ekonomickému usporiadaniu. Jediný, kto dokáže dnešný kapitalizmus ochrániť pred šialencami pokúšajúcimi sa o jeho zmenu je maskovaný miliardár, dobrý kapitalista, ktorý podniká, aby mohol pomáhať svojmu mestu a nevinným sirotám, z ktorých by mohli vyrásť jeho nasledovníci, keďže vlastné deti mať nestíha.

Podobne pôsobil otvárací ceremoniál Olympijských hier v Londýne, kde v alegorickom výjave obyčajní ľudia ruka v ruke s dobrými pánmi kapitalistami vybudovali milú krajinku, nad ktorou sa vzniesla ich kráľovná ako promo nového Jamesa Bonda (Skyfall). Všetka špina ostala pod povrchom, tak ako zločinci v Batmanovom meste Gotham.

 Miliardár Bruce Wayne už niekoľko rokov neobliekol svoj netopierí kostým, pretože zločin bol potlačený. Ostáva prázdno a výčitky od verného sluhu, ktorý by svojho pána rád videl s partnerkou. Wayne však vie, že jeho život je boj proti zločinu a pod zemou sa už chystá čosi, čo mu umožní dostať sa znovu do svojej kože. Tak vidíme, že na to, aby mohol kapitalizmus ďalej fungovať potrebuje boj protikladov v rámci seba samého. A tak sa na scéne objavuje antihrdina. Bez vlastnej tváre, s hlasom modulovaným elektrónkami, prehovárajúci k divákovi, akoby spred plátna, rovnako ako hlas Batmana. Akoby sme sami mali masku a ozýval sa v nej hlas nás samotných, konflikt dvoch vnútorných hlasov. Dobrým hrdinom je však Batman, zlým je Bane, ktorý nadľudskou silou neľútostne drví krky ľuďom naokolo, rebel, ktorý heslá revolúcie používa iba ako zásterku svojej psychopatickej túžby zničiť celé mesto v nukleárnom výbuchu.

Je príznačné, že motivácie postáv ostávajú v rovine poslaní, či pomsty. Batman napĺňa odkaz svojho otca, tiež altruistického kapitalistu, Bane napĺňa poslanie Ligy tieňov, ktorej úloha je ničiť príliš skorumpované civilizácie, aby mohli začať odznova. Batman tú jeho naopak ochraňuje, aby mohla fungovať ďalej.

 Batman je kapitalistický hrdina. Nie je to Robin Hood, ktorý bohatým berie a chudobným dáva. Je to miliardár, bojujúci proti zločinu a korupcii (na Slovensku by asi najskôr bojoval s gorilami). Skutočné príčiny týchto neduhov však ani jeden z hrdinov nerieši. Je to obraz sveta, v ktorom je rozumové skúmanie príčin potlačené a ide len o to, kto je na strane Batmana a kto na strane Banea. Nezáleží na tom, že Batman s veľkolepými efektami bojuje proti tomu, čo sám svojim podnikaním spôsobuje. Aby sa zakryl skutočný konflikt medzi vykorisťovanými a vykorisťovateľmi, je divákom ponúkaný konflikt medzi dobrými a zlými kapitalistami. Permanentný boj protikladov je tak využívaný na prežitie kapitalizmu.

 Alternatíva sľubujúca návrat moci do rúk ľudu je zobrazená ako chaos, rabovanie, prenasledovanie bohatých, predstaviteľov bývalého režimu, policajtov, prepúšťanie väzňov, izolácia a ľudové súdy vedené tými najviac skorumpovanými. A na konci toho všetkého nás čaká neodvratná smrť.

 Objavuje sa aj kritika súčasných pomerov, no tá však slúži práve na obhajobu súčasného zriadenia. Klamstvo dobrého šéfa polície je vysvetlené vyšším dobrom umožňujúcim nerušený chod systému a idealistický divák, ktorý by s tým nesúhlasil tu má možnosť identifikovať sa s mladým policajtom, ktorý ostáva čistý, lebo sa vyhne vytvoreným štruktúram systému a stáva sa Batmanovým následníkom. Akoby film priznával, že čistý môžeme ostať len mimo systému, s maskou.

 Zaujímavé je aj odhalenie klamstva šéfa mestskej polície, ktoré vykoná antihrdina. Paralelne, akoby aj Julian Assange, ktorý podobne odhaľuje utajené dokumenty, mal čosi spoločné so zloduchom Baneom.

 Je tu aj priam skvelá charakteristika celého systému cez maklérov Wall Street, ktorí si pri rozhovore nechajú čistiť topánky, o svojej práci hovoria ako o skalpovaní a rozhodujú sa na základe hodu mincou. Pri vpáde teroristov na burzu vykrikujú, že tam sa peniaze ukradnúť nedajú, na čo od antihrdinu dostávajú odpoveď, že čo tam teda robia? (Je toto naozaj antihrdina?) V kontexte scén násilia a rozvratu však vyzerajú ako prijateľné zlo.

 Príznačná je aj scéna, v ktorej sa zamieňajú naše vžité role policajti verzus demonštranti proti systému. Zatiaľ, čo dnes fandíme demonštrantom proti ťažkoodencom, v Batmanovi sa stávajú zlými ľudia, ktorí dostali moc a policajti sú na tej správnej strane, veď predsa zachraňujú náš relatívne znesiteľný život pred rozvratom.

 Zaujímavé je aj to, že obyčajných ľudí vidíme vo filme iba ako štatistov. Aj v spomínanej scéne je ľud zastúpený hromotĺkmi, ktorí ušli z väznice. Antihrdina označuje práve väznených za obete systému (kto by sa už identifikoval so zločincami?). Jedinou scénou, kde vidíme obyčajných ľudí je snáď plné hľadisko amerického futbalu, pri ktorom je prerušený každodenný život brutálnym činom. Ľudia v kine a ľudia na tribúnach športových hier sú v podobnej pozícii. Zabávajú sa a prerušiť zábavu je zlé už samo o sebe, nieto ešte vraždou, futbalistami stratenými vo veľkej jame a hrozbou nukleárnej katastrofy. Mrazivý presah do reality tak urobil na premiére filmu strelec, vydávajúci sa za Jokera, kde umreli reálni ľudia.

 Tento film, ktorý s masívnou kampaňou obletí svet, pôsobí ako ideologická barla kapitalizmu na niekoľkých úrovniach. Mladému divákovi ukazuje, kto je dobrý a kto zlý; ľuďom začínajúcim pochybovať o systéme ukazuje, kam môžu viesť ich pochybnosti; ostatných varuje pred tými, ktorí by chceli prerušiť ich obľúbený program; a napokon, že záchrancov majú hľadať na strane morálnych kapitalistov.

 Aby sa nám hlavný hrdina priblížil z miliardárskych výšin, zakúsi počas deja absolútne dno, z ktorého sa vyšplhá nahor, podobne ako jeho úhlavný nepriateľ pochádzajúci z ľudu (spodiny). Nezáleží na tých, ktorí mu v tom pomohli, vyliečili ho, radili mu - tých necháva bez obzretia v diere, z ktorej vyšiel (hoci by stačilo spustiť im lano). Zjavne na nich zabudli aj tvorcovia filmu. Ale diváci by nemali. 

Môžete podporiť na vybrali.sme.sk

5 komentárov:

  1. "The gravest implication about The Dark Knight is that it elevates the lie into the principle of society, as if for society to operate at all, there has to be a lie, as if to tell the truth must automatically mean chaos –" S.Žižek http://www.guardian.co.uk/culture/2011/oct/16/slavoj-zizek-perverts-guide-ideology

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Julián a odkaz na sme.sk ti nezmazali?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobra myslienka spojit kapitalizmus s Bamanom. Mna by to nikdy nenapadlo.

    OdpovedaťOdstrániť