utorok, 21. augusta 2012

Matka Tereza, Ján Pavol II. a rýchlokvasení svätci

MICHAEL PARENTI
Matka Tereza je najvyšším príkladom toho druhu prijateľnej konzervatívnej ikony propagovanej kultúrou, ktorej dominujú elity, „svätcom“, ktorý voči sociálnej nespravodlivosti nevyriekol ani jediného kritického slova, a udržiaval si vľúdne vzťahy s bohatými, skorumpovanými a mocnými.

Počas svojho 26-ročného pôsobenia na pápežskom tróne povýšil Ján Pavol II. 483 jedincov do svätosti, údajne viac svätcov ako akýkoľvek predchádzajúci pápež. Jednu postavu, ktorú prehlásil za blahoslavenú, no pre smrť ju nestihol kanonizovať, bola Matka Tereza, rímskokatolícka mníška albánskeho pôvodu, ktorá bola pozývaná a hostená najbohatšími a najslávnejšími ľuďmi sveta, zatiaľ čo bola vyzdvihovaná ako obrankyňa chudobných. Ako miláčik korporátnych médií a byrokracie, a objekt obdivu celebrít, bola Tereza po mnoho rokov najváženejšou ženou na Zemi, zahrnovaná slávou a v roku 1979 ocenená Nobelovou cenou za mier za jej "humanitárnu prácu" a "duchovnú inšpiráciu".

To, o čom sa väčšinou neinformovalo, boli obrovské sumy, ktoré dostávala od bohatých a niekedy špinavých zdrojov, vrátane miliónov dolárov od usvedčeného podvodníka Savings&Loan [zlyhanie 747 finančných inštitúcií na úspory, hypotéky a pôžičky. Náklady štátu, teda daňových poplatníkov, na ich záchranu činili 124 miliárd dolárov] Charlesa Keatinga, v mene ktorého poslala predsedajúcemu sudcovi osobnú prosbu o milosť. V tomto prípade bola žalobcom požiadaná, aby vrátila Keatingov dar, pretože to boli peniaze, ktoré ukradol. Nikdy tak neurobila. [1] Prijala tiež podstatné sumy darované brutálnou Duvalierovou diktatúrou, ktorá pravidelne kradla z Haitskej štátnej pokladnice.

„Nemocnice“ Matky Terezy pre chudobných v Indii a inde sa ukázali byť sotva niečím viac než skladiskami ľudí, kde vážne chorí ľudia ležali na matracoch, niekedy päťdesiati až šesťdesiati v miestnosti bez možnosti adekvátnej lekárskej pomoci. Ich zdravotné problémy boli zvyčajne nediagnostifikované. Jedlu chýbala nutričná hodnota a zdravotné podmienky boli žalostné. V priestoroch bolo málo lekárskeho personálu, často neškolených mníšok a bratov. [2]

Avšak, keď sama ochorela, zapisovala sa Tereza kvôli najmodernejšej starostlivosti do jedných z najnákladnejších nemocníc a jednotiek obnovy starostlivosti vo svete. [3]

Tereza cestovala po svete, aby viedla kampane proti rozvodom, potratom, a plánovanému rodičovstvu. Pri ceremónii Nobelovej ceny vyhlásila, že „najväčším ničiteľom mieru je potrat.“ Raz podotkla, že AIDS môže byť trestom za nevhodné sexuálne správanie. [4]

Tereza o sebe vysielala neustály tok propagačných dezinformácii. Tvrdila, že jej misia v Kalkate nakŕmila viac ako tisíc ľudí denne. Pri iných príležitostiach vyskočila s číslom na 4000, 7000 a 9000. V skutočnosti jej polievkové kuchyne nenasýtili viac ako 150 ľudí (šesť dní v týždni), a to zahŕňalo jej sprievod mníšok, nováčikov a bratov. Tvrdila, že jej škola v Kalkatských slumoch pojala päťtisíc detí, i keď ich v skutočnosti zapísala menej ako sto.

Tereza tvrdila, že má v Kalkate 102 centier rodinnej asistencie, no dlhodobý obyvateľ Kalkaty, Aroup Chatterjee, ktorý vykonal rozsiahly výskum o jej misii, nemohol nájsť ani jedno takéto centrum. [5]

Ako vysvetlil jeden z jej stúpencov, „Matka Tereza je medzi tými, ktorí sa najmenej starajú o štatistiky. Opakovane sa vyjadrila, že to, čo zaváži nie je množstvo vykonanej práce, ale koľko lásky bolo dané do tej práce.“ [6] Bola Tereza naozaj ľahostajná k štatistikám? Práve naopak, jej numerické nepresnosti šli neprestajne a vypočítavo jedným smerom, priveľmi zveličujúc svoje úspechy.

Počas mnohých rokov svojej misie v Kalkate tam bolo okolo tucta záplav a početné epidémie cholery v alebo blízko mesta, s tisícami zahynutých. Rozličné agentúry na pomoc s pohromami reagovali na každú pohromu, no Tereza a jej personál neboli v dohľade, okrem jednej krátkej príležitosti. [7]

Keď sa Terezy niekto opýtal ako by mali ľudia bez peňazí a moci spraviť zo sveta lepšie miesto, odvetila, „Mali by sa viac smiať,“ odpoveď, ktorá niektorých poslucháčov očarila. Keď sa jej počas tlačovej konferencie vo Washingtone DC opýtali „Učíte chudobných znášať svoj osud?“ povedala „Myslím, že u chudobných je veľmi pekné ak príjmu svoj osud, zdieľajú ho spolu s utrpením Krista. Myslím, že svetu veľmi pomohlo utrpenie chudobných.“ [8]

No ona sama si žila štedro dobre, užívajúc si pri svojich cestách do zahraničia luxusné ubytovanie. Zdá sa, že ostalo nepovšimnuté, že ako svetová celebrita strávila väčšinu svojho času mimo Kalkaty, s predĺženými pobytmi v honosných rezidenciách v Európe a Spojených štátoch, lietajúc súkromnými lietadlami z Ríma do Londýna až po New York. [9]

Matka Tereza je najvyšším príkladom toho druhu prijateľnej konzervatívnej ikony propagovanej kultúrou, ktorej dominujú elity, „svätcom“, ktorý voči sociálnej nespravodlivosti nevyriekol ani jediného kritického slova, a udržiaval si vľúdne vzťahy s bohatými, skorumpovanými a mocnými.

Tvrdila, že je nad politikou, keď v skutočnosti bola vyslovene nepriateľská voči akejkoľvek progresívnej reforme. Tereza bola priateľkou Ronalda Reagana, a obdivovaným hosťom Haitského diktátora „Baby Doc“ Duvaliera. Taktiež mala podporu a obdiv viacerých Stredo- a Juhoamerických diktátorov.

Tereza bola istým druhom svätice Jána Pavla II. Po jej smrti v 1997 upustil od päťročnej čakacej doby zvyčajne zachovávanej pred začiatkom beatifikačného procesu, ktorý smeruje k vysväteniu. Päťročné oneskorenie má stlmiť impulzívny entuziazmus a umožniť rozvážnejšie zhodnotenie. Nároky v mene kandidáta sú potom podrobené kritickým námietkám advocatus diaboli, „diablovho advokáta“, ktorý je prisúdený beatifikačnému procesu. Ján Pavol všetko toto zavrhol. V roku 2003 bola Tereza v rekordnom čase prehlásená za blahoslavenú, čo je posledný krok pred prehlásením za svätú.

No v roku 2007 jej kanonizácia narazila na nerovnosť na ceste, keďže sa zverejnilo, že, spolu s jej rôznymi inými protikladmi, Tereza nebola citadelou duchovnej radosti a neochvejnej viery. Jej denníky, preskúmané katolíckymi autoritami v Kalkate, odhalili, že ju sužovali pochybnosti: „Cítim, že boh ma nechce, že boh nie je bohom a že v skutočnosti neexistuje.“ Ľudia si myslia, že „moja viera, moja nádej a moja láska kvitnú a že moja dôverná oboznámenosť s bohom a jednota s jeho vôľou napĺňajú moje srdce. Keby len vedeli,“ napísala, „Nebo nič neznamená.“

Počas mnohých trýznivých bezsenných nocí prekonávala myšlienky podobné tejto: „Hovoria, že boh ma ľúbi – avšak realita temnoty a chladu a prázdnoty je tak veľká, že mojej duše sa nič nedotýka.“ Il Messeggero, obľúbený rímsky denník, písal: „Skutočná Matka Tereza bola tou, ktorá mala rok vízie a ďalších 50 rokov mala potom pochybnosti – až do svojej smrti.“ [10]

Ďalší príklad rýchlokvasenej svätosti, pretlačenej pápežom Jánom Pavlom II., sa objavil v roku 1992, keď bleskurýchlo prehlásil za blahoslaveného reakcionára Msgr. José María Escrivá de Balaguer, zástancu fašistických režimov v Španielsku a inde, a zakladateľa Opus Dei, mocného, uzavretého ultra-konzervatívneho hnutia „mnohými obávaného ako zlovestná sekta v katolíckej cirkvi.“ [11] Escrivárova beatifikácia prišla len sedemnásť rokov po jeho smrti, rekord držaný až dovtedy, než prišla Matka Tereza.

V súlade so svojou vlastnou politickou agendou použil Ján Pavol cirkevnú inštitúciu, svätosť na to, aby ultra-konzervatívcom ako Escrivá a Tereza prepožičal osobitnú posvätnosť – a implicitne na všetko, čo reprezentovali. Ďalším ultra-konzervatívcom, ktorého Ján Pavol dosť bizarne pozdvihol do svätosti, bol posledný z Habsburských vládcov Rakúsko-uhorskej ríše, cisár Karol, ktorý vládol počas prvej svetovej vojny. Ešte ďalším z reakcionárov, ktorých Ján Pavol pozdvihol do svätosti bol Pius IX., ktorý bol pápežom od 1846 do 1878, a ktorý označoval Židov ako „psov“.

Ján Pavol tiež blahoslavil kardinála Aloysiusa Stepinaca, popredného chorvátskeho kňaza, ktorý vítal nacistické a fašistické Ustašovské prevzatie Chorvátska počas druhej svetovej vojny. Stepinac sedel v Ustašovskom parlamente, objavil sa pri mnohých verejných udalostiach s vrcholnými nacistami a Ustašiovcami, a otvorene podporoval chorvátsky fašistický režim, ktorý vyhubil stovky tisícov Srbov, Židov a Rumunov („cigánov“). [12]

V nebeskom panteóne Jána Pavla mali pri kanonizácii reakcionári väčšiu šancu než reformátori. Zvážte zaobchádzanie arcibiskupa Oscara Romera, ktorý sa vyjadroval proti nespravodlivostiam a útlaku, ktoré sužovali ochudobnené obyvateľstvo El Salvadoru a bol za to zavraždený pravicovým komandom smrti. Ján Pavol túto vraždu či jej páchateľov nikdy neodsúdi, nazval ju len „tragickou“. Vlastne, dva týždne pred tým, ako bol Romero zavraždený, poslali vysoko postavení predstavitelia strany Arena, predĺženej ruky kománd smrti, do Vatikánu dobre prijatú delegáciu, aby sa sťažovali na Romerove verejné vyjadrenia v mene chudobných. [13]

Pre mnoho chudobných Salvadoranov bol Romero niečo ako svätec, no Ján Pavol sa snažil zakázať každú diskusiu o jeho blahoslavení na päťdesiat rokov. Ľudový tlak z El Salvadoru spôsobil, že Vatikán toto zdržanie skrátil na dvadsaťpäť rokov. [14] Každopádne, Romero bol prijatý pomalšou cestou.

Nasledovník Jána Pavla, Benedikt XVI. zamával päťročnou čakacou dobou, aby dal samotného Jána Pavla II. začerstva na superrýchlu kanonizáciu, idúc tak bok po boku s Terezou. K roku 2005 už jestvovali správy o možných zázrakoch pripisovaných nedávno zosnulému poľskému pápežovi.

Jeden takýto prípad poskytol kardinál Francesco Marchisano. Keď obedoval s Jánom Pavlom, kardinál naznačil, že kvôli chorobe nemôže používať svoj hlas. Pápež mi „pohladil hrdlo ako brat, ako otec, ktorým bol. Potom som prekonal sedem mesiacov liečby, a bol som opäť schopný hovoriť.“ Marchisano si myslí, že pápež mohol mať v jeho vyliečení podiel: „Môže to tak byť,“ povedal. [15] Un miracolo! Viva il papa!


Poznámky:

1. Christopher Hitchens, The Missionary Position: Mother Teresa in Theory and Practice (Verso, 1995), 64-71.
2. Aroup Chatterjee, Mother Teresa, The Final Verdict (Meteor Books, 2003), 196-197.
3. Chatterjee, Mother Teresa, 188-189.
4. Mother Teresa, Nobel Lecture, 11 December 1979: http://www.nobel.se/peace/laureates/1979/teresa-lecture.html.
5. Chatterjee, Mother Teresa, 32, 179-180..
6. Chatterjee, Mother Teresa, 19-23, 106-107, 157, and passim
7. Chatterjee, Mother Teresa, 332-333.
8. Hitchens, The Missionary Position, 11 and 95.
9. Chatterjee, Mother Teresa, 2-14.
10. Bruce Johnston, “Mother Teresa's diary reveals her crisis of faith,” http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2002/11/29/wteres29.xml.
11. http://www.odan.org/escriva_to_franco.htm; and Curtis Bill Pepper, “Opus Dei, Advocatus Papae,” Nation 3-10 August 1992.
12. Edmond Paris, Genocide in Satellite Croatia, 1941-1945 (American Institute for Balkan Affairs, 1961), 201-205 and passim; also How the Catholic Church United with Local Nazis to Run Croatia during World War II: The Case of Archbishop Stepinac (Embassy of the Federal Peoples Republic of Yugoslavia, Washington, DC, 1947); posted 2 August 2004, http://emperors-lothes.com/croatia/stepinac1.htm#11.
13. Barry Healy, “Pope John Paul II, A Reactionary in Shepherd’s Clothing,” Green Left Weekly, 6 April 2005.
14. Healy, “Pope John Paul II, A Reactionary in Shepherd’s Clothing.”
15. New York Times, 14 May 2005.


27. október 2007

[ Zdroj: http://www.michaelparenti.org/motherteresa.html ]

3 komentáre:

  1. Zase po dlhej dobe sa musím ozvať. Včera tesne pred vypnutím počítača som si prečítala nadpis tohoto článku. Ľahla som si spať pred 22,00 hod, ale nemohla som zaspať, stále som myslela na to, že to si teda prehnal, že ti niečo škaredé napíšem, že sa ti prestanem zdraviť, alebo čo! Po dvoch hodinách trápenia v tom teple som vstala, zapla počítač a prečítala som si radšej celý článok. O 24,00 hod som kľudne racionálne s neutrálnym pocitom zaspala. A dnes som si vypočula vaše nové literárno hudobné záznamy s Adamom a som znovu v pluse. Mám to s vami ľavičiarmi ťažké...:o) Julinova mama

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi potešujúce... :)
    Ešteže to tak dopadlo...
    Predstavte si tú situáciu, kedy všetci ukazujú na jedno zlo, na jedného obetného baránka a zabúdajú na to, že iné -izmy, -izmy, ktorým sami veria, majú minimálne tak veľké muchy.

    Inak s kamarátom Laom tu máme tieto problémy neporozumenia už dlho. Hlavne, že je jasné jak oči, že komunisti sú svine... a popritom úplne zaslepene hlasujeme za humanitárne vojny, KONY 2012, Matky Terezy, Dalajlámov, Havlov, Dzurindov...

    Otázky sú celkom jednoduché, aj keď nezvyčajné.
    Na čo bola pomoc Matky Terezy ak väčšiemu množstvu ľudí utrpenie skôr zväčšila?

    P.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To kde sme už zašli?
    Nikto nie je bez viny...(každý má svoje chyby).
    Ale takto útočiť na osobu, ktorá bola pre mnohých ľudí inšpiráciou, ochranou či poslednou nádejou?
    To nie je dobrý príklad napredovania...

    OdpovedaťOdstrániť