pondelok, 26. novembra 2012

Prehlásenie k učiteľskému štrajku

Niekoľko posledných dní môžeme počuť hlasy jednoznačne podporujúce štrajk učiteľov a ľudí zamestnaných v školstve. Štrajkujúci učitelia získali aj spojencov – lekárov a členov niektorých iných odborárskych organizácii. Sú aj hlasy proti tomuto štrajku.

Tieto hlasy sa ozývajú nielen z radov politikov. Nájdu sa aj niektorí radoví občania, ktorí nesúhlasia s týmto štrajkom. Podľa nich učitelia žiadajú to na čo nemajú nárok, vraj spravili z rodičov rukojemníkov, klasicky sa tvrdí, že majú viac voľna ako ostatní tak nemajú čo štrajkovať. Učitelia sú obviňovaní zo sebectva, lebo vraj chcú mať pridané na úkor ostatných. Jednoducho je konanie učiteľov označované za nesprávne a nespravodlivé voči ostatným.

A čo je potom vlastne spravodlivé a správne? Ja myslím, že spravodlivé a správne je to čo je v prospech pokrokových ľudí. Tých ľudí, ktorí svojou každodennou prácou prinášajú úžitok celej spoločnosti, ktorí ju svojou mravčou prácou posúvajú krok po kroku k novým dokonalejším veciam. Sú to tak pracujúci v továrni, kde sa vyrábajú stále modernejšie stroje, sú to pracujúci v poľnohospodárstve kde sa dnes už tiež bez vedy nezaobídeme. Praktické potreby vo výrobe dávajú stále nové podnety pre vedu, výskum a vývoj. A tie spätne ovplyvňujú a zdokonaľujú výrobu. Veda je už vyše 100 rokov riadnou, stále významnejšou výrobnou silou. A vedu nemožno robiť bez vzdelaných ľudí.

Je preto absurdné tvrdenie, že niet prostriedkov na rozvoj školstva, vrátane adekvátneho ohodnotenia práce učiteľov – jej spoločenského významu. Keď na opačnej strane bankári a špekulanti bohatnú z úžery, bez skutočnej práce len zvyšovaním cien, úrokov a pod. Jednoducho sa na strane práce hromadí nedostatok a na strane planej záhaľky bohatstvo. Je absurdné, keď napriek všeobecnému rastu produktivity práce a bohatstva, veda, výskum, vzdelávanie a všetka užitočná ľudská práca ako taká nie je adekvátne ohodnotená.

Je to preto, lebo dnešný systém tzv. slobodného trhu, trhovej ekonomiky, ako sa maskuje kapitalizmus, svojimi ekonomickými zákonitosťami vyvoláva rozdeľovanie bohatstva smerom ku súkromným ziskom a nie potrebám tých, ktorí ho reálne vyprodukovali, vyvoláva rastúci protiklad medzi produktívnou prácou a finančnými špekuláciami, vyvoláva tlak na zvyšovanie výroby a udržiavanie nízkej mzdovej úrovne, zvyšuje miery nadvýrobku a ziskovosti neplatením za zväčšujúce sa množstvo vykonanej práce. Takto uniká obrovské množstvo bohatstva, ktoré by inak bolo použité na investície do rozvoja a spotrebu celej spoločnosti vrátane školstva, vedy a kultúry a ich zamestnancov.

Toto nemôže trvať donekonečna. Tento stav je neudržateľný, lebo to ohrozuje normálnu reprodukciu podmienok existencie ľudskej spoločnosti – tak materiálnych, ako aj duchovných. Tento stav je potrebné odstrániť a nahradiť novým, pokrokovejším stavom spoločnosti. Samo od seba sa to neudeje. Nutná je organizovaná, cieľavedomá činnosť ľudí. Musí nastať spoločenský výbuch z nahromadených rozporov.

Preto je nesprávne rečniť o údajne nezodpovednom konaní učiteľov. Správne je pridať sa a vyjadriť im podporu. Nakoniec nie len učitelia, ale všetci pracujúci by takto spoločne dosiahli oveľa viac.

Ivan Gaľa
Socialistický zväz mladých

1 komentár:

  1. Tiez patrim medzi tych, co nepodporuju tento strajk. Myslim si, ze ucitelia si naozaj zasluzia adekvatne ohodnotenie a je hanbou, ze sa nenajdu peniaze ani na to, aby si kupili o jogurt viac kazdy den. Preco sa ale neozvali, ked sa do skolstva cez reformy dostavali nezdrave prvky, ked sa zmensuje pocet hodin matematiky na ukor pseudopredmetov typu regionalna vychova, eticka {nabozenstvo v ramci rozvrhu}, ci povinna triednicka zakomponovana v rozvrhu.
    Kde boli, ked sa nabral trend zdebilizovania populacie {netreba maturovat z prirodovednych predmetov, staci aj kurz varenia, ci zdobenia medovnikov/ hocico, ak sa najdu zaujemcovia o dany "predmet"}?
    Je toho vela, kedy sa bolo treba ozvat a mlcali, a ozvu sa len a len vtedy, ked ide o peniaze.

    OdpovedaťOdstrániť