streda, 15. mája 2013

Moje prsia a môj život nie sú tak cenné ako Angelinine

DONNA SMITH | donnasicko.blogspot.sk

Statočnosť Angeliny Jolie nemusí byť väčšia ako iných pacientov s rakovinou

Kým ženy a muži po celom svete tlieskajú Angeline Jolie za jej statočnosť, že napísala verejne o svojej preventívnej dvojitej mastektómii (odstránení mliečnych žliaz z prsníkov) v New York Times, niektorí z nás vedia, že naše prsia a životy sa necenia tak ako jej.

Témy v skoro všetkých televíznych novinách a na internete sa prevažne sústredili na genetické testovanie, ktoré je možné vykonať, aby sa odhalili mutácie, ktoré môžu signalizovať hroziacu rakovinu, a na výhody a riziká ísť cestou akou sa vybrali superstar Jolie a iné prominentné ženy. Po celom svete, správy o jej článku otvorili diskusiu, ako napríklad v The Guradian. Otvorenie dialógu je dobrá vec.

Ale čo so ženami ako som ja, ktoré nemáme poistenie, alebo dostatok peňazí, aby sme statočne podstúpili zákrok ako Angelina? Sme menej statočné? Sme s určitosťou menej cenené vo svete, ktorý vidí telo celebrity a jej prsia hodné denno-dennej pozornosti, menej už, keď niektorá z tých slávnych duší musí podstúpiť telesnú ujmu kvôli chorobe, alebo z vlastnej vôle. S touto pointou sa nepriem. Angelina je nádherná žena a jedna z tých, ktorej talent umožnil urobiť rozhodnutia v záujme zdravia, ktoré si iné ženy na tejto Zemi dovoliť nemôžu.

Prežila som dvakrát boj s rakovinou, som žena, ktorej otec umrel na rakovinu pankreasu a moja mama mala už tri vlny rakoviny prsníka. Raz sa ma môj onkológ spýtal, či si nechcem spraviť genetický test ohľadne môjho rizika rakoviny. Odmietla som. Povedala som nie z viacerých dôvodov. Za prvé, zdalo sa mi jasné, že s históriou mojej rodiny skombinovanej s mojou vlastnou som predisponovaná na rakovinu. To by nebola pre mňa novinka. Ale za druhé, aj keby mi v tom čase stačilo poistenie, aby mi pokrylo testy, s určitosťou by som bola onálepkovaná pre budúcnosť ako niekto, koho nikto nebude chcieť poistiť.

Dnes, keď sa blížim k 60ke, bez akéhokoľvek zdravotného poistenia, iba ak a pokiaľ sa k nemu nedostanem cez moje zamestnanie, keď otvoria novú zdravotnú zmenáreň, alebo kým nedosiahnem dôchodkový vek (Medicare age), nie je pre mňa cesta ako sa podujať na také statočné, či odvážne rozhodnutie aké urobila Angelina. Budem musieť byť statočná v modlitbách. Budem musieť byť statočná v zmiernení potenciálu rakovinotvorného prostredia a životných rozhodnutí, ako len budem vedieť. Budem musieť byť statočná v pokračovaní v mojom živote a pokúsiť sa nečudovať, či niektorý zo symptómov, ktoré pocítim, nie je začiatok ďalšieho boja s rakovinou, alebo koniec môjho života.

Ak si my v USA naozaj vážime zdravotnú starostlivosť ako ľudské právo a začneme to ukazovať príjmaním zlepšeného a rozšíreného systému zdravotnej starostlivosti pre všetkých, prinajmenšom budem vedieť, že ak sa mi objaví ďalšia rakovina, dostanem sa k liečbe ako ktokoľvek iný. Niet pochýb, že debata o genetickom testovaní pre pacientov s rakovinou a o tom, čo budú chcieť ľudia robiť v náveznosti na to, bude pokračovať. V čo dúfam, je, že sa otvorí úprimná debata o tom, ako ďaleko nás nechá Affordable Care Act (zákon o dostupnej starostlivosti) a jeho mandát zakúpiť si zdravotné poistenie odo dňa, kedy prsia každej ženy budú pokladané a cenené zdravotnou pozornosťou a starostlivosťou tak, ako tie hviezd z Hollywoodu.


zdroj: http://donnasicko.blogspot.sk/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára