nedeľa, 19. mája 2013

Zbohom a veľa šťastia, Zuck!

Adbusters  
Budú jeho posledné kroky znamenať koniec Facebooku?

Keď Aaron Sorkin, scenárista filmu Sociálna sieť (postavenom na Markovi Zuckerbergovi a počiatočných rokoch Facebooku), na súťaži Golden Globes vyhral cenu za najlepší scenár, povedal:

„Dnes večer som Markovi Zuckerbergovi chcel povedať, že ak sa pozerá, postava Rooney Mara na začiatku filmu čosi predpovedala. Mýlila sa. Stali ste sa skvelým podnikateľom, vizionárom, a neuveriteľným altruistom.“

Nanešťastie, vizionár a altruista už dávno neplatia, keďže Zuckerberg, ktorému je dnes 29, používa majetok Facebooku na vytváranie a propagovanie reklám pre spoločnosti zaoberajúce sa hydraulickým štiepením, potrubia Keystone XL na dechtové piesky, a pre ropné spoločnosti, ktoré chcú vŕtať na tak chúlostivých miestach ako Arktická národná prírodná rezervácia! A samozrejme, jeho úspech ako podnikateľa bol vždy sporný, keďže vieme, že zašliapol mnoho ľudí, vrátane jeho priateľov, ukradol nápady a hral tvrdo, aby sa dostal tam, kde je dnes – stal sa jedným z najmladších miliardárov sveta.

Navzdory tomu, že dlhodobo naštvával ľudí –svojou neúprosnou snahou speňažiť, skomercionalizovať a korporatizovať Facebook a sociálne médiá vo veľkom-, nejako mu to prešlo. Pred pár rokmi začal presakovať samovražedný fenomén Facebookových účtov, no potom upadol. Hackeri a internetoví nadšenci sa vzpierali jeho snahám predať naše osobné informácie reklamným agentúram – no Facebooku stále hromadil nových členov, ako aj peniaze v banke, a to navzdory všetkým jeho záludným činom a odporu od internetových aktivistov, ktorí sa zrejme presunuli k ďalšej téme dňa v súlade s kolobehom správ.

No teraz sa Zuckerberg trúfalo presúva do politickej arény. Nová lobistická skupina, ktorú pomáhal založiť s inými vedúcimi technologických firiem v Silicon Valley, sa volá FWD.US. „Ich prvé kroky,“ píše Steven Rosenfeld pre AlterNet, znamenajú zmŕtvychvstanie „starých libertariánskych hodnôt: zvýšenie kvót pre prisťahovaleckých pracujúcich, ktorí by mohli naplniť vysoko kvalifikované pozície vo výrobe technológií a informačných službách, oklieštenie reformy zdravotnej starostlivosti a krytie potrubia Keystone XL.“

Nová politická skupina (FWD US), založená Zuckerbergovými miliardami, míňa hŕby peňazí na anti-environmentálne reklamy – také, čo podporujú vŕtanie v Artickej národnej prírodnej rezervácii (ANWR), štiepenie, ťažbu a potrubia. Taktiež propagujú „zvýšenú“ bezpečnosť hraníc. Silná obhajoba rozšíreného vŕtania a budovania potrubia od skupiny je prekvapujúca vzhľadom na Zuckerbergove predchádzajúce tvrdenia o čistej obnoviteľnej energii a jej význame... no tentokrát skĺzol nebezpečne ďaleko k politickej pravici a používa všetku svoju finančnú moc, aby túto perspektívu obhajoval – bigotnosť stužená miliardami.

Ako píše Rosenfeld: „Predchádzajúce správy špekulovali o Zuckerbergovi ako o skrytom republikánovi, a Fwd.us –ktorého sponzorovanie bolo Zuckerbergom ohlásené v hosťujúcom úvodníku plátku The Washington post– sa nechová ako prívetivá, vzájomná entita, ako to vyhlasuje jej webstránka.“

Veci už teraz vyzerajú pochybne. CredoAction, organizácia pôsobiaca v San Franciscu, sa pokúsila kúpiť reklamný priestor na Facebooku, aby kritizovala politiku FWD.US – no boli odmietnutí. Medzitým bola táto skupina nekompromisná, dokonca aj po tom, ako iní riaditelia technologických firiem poukázali na to, že operácie skupiny sú priveľmi tajnostkárske, aby sa im to páčilo – ako napríklad podpora republikánskych skupín, ktorých agendy nemajú nič spoločné s oficiálne proklamovanými cieľmi FWD.us.

Pri pohľade na jeho vývoj, nemôžeme očakávať, že Zuckerberga jeho nedávne kroky zničia alebo jeho monopol na sociálne médiá. Nemusí to byť jeho knokaut, no stále väčšie a väčšie množstvo z nás si uvedomuje, že nie je človekom, ktorému možno veriť – predovšetkým kvôli tomu, že nás všetkých primäl dobrovoľne zdieľať všetky naše osobné, politické, súkromné informácie prostredníctvom jeho platformy. Všetci sa neprestajne sťažujeme na Facebook... tak teraz naňho zapôsobme. Je tu príležitosť sa odobrať, odísť z Facebooku, a dať tomu bastardovi pekný narodeninový budíček.


[ Zdroj: https://www.adbusters.org/blogs/happy-birthday-zuck.html ]

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára