utorok, 3. septembra 2013

Kapitalizmus je vojna, socializmus je mier

Pretiahol svoje zhužvané telo. Kosti zapadli na svoje miesta medzi svalmi. Postavil sa, pozrel von oknom, za ktorým na hranatom horizonte budov stúpal čierny dym. Bola vojna, permanentná vojna, svetová vojna, prosto „prirodzený stav“, ako ju označovali, keď hlásili aktuálny rizikový stupeň. Dnes bola trinástka.

Pozrel si príspevky svojich priateľov na Knihe tvárí, ktorá mu bežala nepretržite na pozadí očnej sietnice. Dnešné top príspevky boli:

- Fotka prezidenta bozkajúceho sa s nejakou modelkou
- Video akéhosi samozvaného investigatívneho novinára s hlavokamerou, ktorý odhalil, že štátny úradníci si na jeden lístok na obed pýtajú dupľu
- Šteniatko, ktoré vie mňaukať
- Článok takzvaného Mlčeníka, ktorý odhaľuje, že permanentná vojna je výtvor Marxistov
- Článok na „Pravdivom internete“ o tom, že homosexualitu spôsobuje fosfor pridávaný do zubnej pasty

BLAM! Na horizonte sa zablysla explózia. Vypláchol som si ústa od pasty. Pár krát som si ešte odpľul po ceste úzkou chodbou z domu na ulicu. Pred vchodom mal rozloženú krabicu akýsi šedivý muž. Moja Kniha tvárí mi zobrazila jeho automatický profil zostavený z dostupných informácií a príspevkov jeho známych. Bol to profesor filozofie.

Spod kabáta vytiahol akúsi knihu a podal mi ju. Nadpis znel: „Kapitalizmus je vojna, socializmus je mier“. Na obálke bol obrázok od Goyu – „Spánok rozumu plodí monštrá.“

Pozrel som sa mu do tváre. Chvíľu sa na mňa díval až jedným dychom povedal: „Máte pravdu, všetko je vec interpretácie. Cui bono? V koho záujme? Pre koho dobro? Napríklad dnes, ten titulok našich novín s bozkávajúcim sa prezidentom. Nebol to on kto si dohodol toho fotografa? Záleží na tom? Nezáleží. Musíme hľadať pravdu, ale na otázky človeka. Aké otázky ponúka kapitalizmus? Otázky zisku. My sa musíme pýtať otázky človeka. Kapitalizmus zmiatol naše mysle. Ponúka nespočetne veľa zbytočných otázok, aby prekryl tú zásadnú. Dokedy budeme akceptovať, že je dôležitejší bozk prezidenta a modelky ako permanentná vojna rozpútaná prvým čiernym prezidentom USA s Nobelovou cenou za mier?

Z ulice prišli dvaja robo-policajti. Na základe pravidla s dlhým číselným kódom starca odviedli. V práci som sa cez obednú prestávku snažil nájsť jeho profil, už sa nedal nájsť.

Môžete podporiť na vybrali.sme.sk

1 komentár: