utorok, 26. novembra 2013

Vezme si fašizmus späť našu krajinu?

obrázok: vzdor.org
Antikomunizmus plodí fašizmus

S podobným prekvapením, s akým momentálne mnohí príjmajú výsledok volieb v Banskobystrickom samosprávnom kraji, raz môžeme sledovať po uliciach pochodujúce „skautské“ oddiely našich detí oblečených v čiernych rovnošatách s dvojkrížom na ramene, zborovo pokrikujúc: „Verní sebe, svorne napred!“

Prekvapenie dokazuje odtrhnutosť mnohých ľudí od toho, čo sa deje pod povrchom každodennosti a od svojich blížnych žijúcich v susednom kraji, obci, ulici, či byte v paneláku.

17. novembra 2010 demonštrovali členovia Slovenskej pospolitosti pred parlamentom. Už tam sa dal vybadať nový trend v komunikačnej stratégii tohto hnutia. Marián Mišún, ktorý na zhromaždení rečnil o zničení parazitov, prišiel a podal si ruku s protestujúcim Robom Mihálym a pred kamerami sa snažil navodiť dojem, že on proti mladíkovi, ktorý prišiel proti nim protestovať nič nemá. Rušivé bolo len jeho vyjadrenie, že keby mal moc, asi by Roba poslal na liečenie. Daná situácia je príznačná pre celý problém, ktorému dnes čelíme. Protagonisti sa na mieste dohodli na verejnom dialógu, ku ktorému ale, pokiaľ viem, nedošlo. Pán Mišún v debate odpinkal akýkoľvek argument tým, že keby robil niečo trestné, bol by v base. A práve tam je pasca kapitalistickej slobody slova, že by de facto mala umožniť slobodný dialóg aj ľuďom ako je pán Mišún, ale keď jeho slová padnú na úrodnú pôdu a prídu aj skutky, za ktoré by mohol sedieť, bude už neskoro. A fašistickej ideológii v stave sociálneho úpadku širokých vrstiev stačí, aby zaznela. Je hanebné, že predseda vlády, ktorý by mal občanov krajiny chrániť pred fašizmom, necháva mladých ľudí nasadzovať vlastné krky v snahe postaviť sa tejto ideológii. Ale nečudujme sa, veď pán Fico začínal s podobným slovníkom. Problém je vôbec to, že sme dospeli do situácie, kedy sa fašizmus hlási o slovo.

Ukazuje sa, že doterajšie stratégie boja s chudobou, vylúčením a rasizmom v rámci kapitalizmu sú neúčinné. Rovnako ignorovanie, či povýšenecký tón, vysmievanie sa z vonkajších znakov, či podceňovanie sympatizantov fašistickej ideológie sú naopak kontraproduktívne. Férový postoj je brať ich ako seberovných ľudí (Marx hovoril, že nič ľudské mu nie je cudzie). Sú to ľudia, ktorí sú z rôznych dôvodov zahnaní do kúta, a tak hryzú, lebo nevedia ináč a snažia sa získať moc. A naučili sa mnohému od takzvaných elít, od občianskych aktivistov, či politikov. Naučili sa zakrývať svoju ideológiu do prijateľnej formy.

Po protestoch Gorila, ktoré v konečnom dôsledku zabezpečili SMERu vládu jednej strany, sa uskutočnilo stretnutie aktivistov v Kalnej. Tam nájdete zárodok dnešnej „antisystémovej“ mediálnej siete, ktorá pomohla Kotlebovi a šíreniu ideológie smerujúcej k otvorenému fašizmu. Nájdete tam členov Slovenskej pospolitosti, Tibora Eliota Rostasa, ktorý má na Vive reláciu Mlčanie, či vydáva časopis Zem a vek, Petra Sanveho Baďuru, redaktora Slobodného vysielača a „novinára“ na voľnej nohe, či redaktora Slobodného vysielača Norberta Lichtnera, ktorý svoj „spravodlivý“ hnev vštepuje poslucháčom opakovaním tých istých fráz o skorumpovaných politikoch - tak, ako keď Teletubbies učia dvojročné deti slovíčkam.

Kapitalistická sloboda sa tak stala pascou. Kapitalizmus totiž nerealizoval ideály novembra o vedení dialógu občanov s mocou. Naopak, odstrčil ich na okraj. Veľmi účinne na to teraz poukazujú ľudia, ktorí sa cítia ukrivdení a žiadajú priestor vo verejnoprávnych médiách. V Bratislave tak vyše týždňa protestovali občania podporovaní spomínanou mediálnou sieťou proti súčasnému systému a vláde. Ich hlavnou požiadavkou bolo dostať sa do médií. Stačí im hovoriť o problémoch, ktorými žije široká vrstva ľudí na Slovensku, no doposiaľ boli nielen neriešené, ale aj nevypočuté. Ruka v ruke so Slobodným vysielačom, ktorý vysiela z Banskej Bystrice cez internet (paradoxne nesúci názov odvodený od protifašistickej povstaleckej stanice) zohrali protesty podobnú úlohu ako protesty Gorila, teda podporiť určitý politický subjekt tým, že poukážu na prehnitosť súpera. V tomto prípade pomohli Kotlebovi proti celej oficiálnej garnitúre. Na Slobodnom vysielači si môžete vypočuť reláciu, v ktorej navádzali na voľbu Kotlebu ako vyjadrenie „protestného hlasu“ proti korupcii, vláde, rozkrádaniu a podobne.

Z pohľadu kapitalistickej slobody sa im vlastne nedá nič vyčítať. Podobne ako Štefan Hríb obhajuje vojnu v Iraku, či v relácii Lampa masíruje divákov v prospech svojej ideológie, aj oni sa hrajú na demokratov, ktorí dávajú priestor svojej diskusii, aby mohli šíriť svoju ideológiu. A tak sa do vysielania dostávajú ľudia zo Slovenskej pospolitosti, Ľudovej starany naše Slovensko, či „zamatoví teroristi“ (o ktorých natočili film slovenskí dokumentaristi a vysielal sa aj na RTVS v deň, keď Kotleba vyhral voľby v BBSK, pričom jedným z hrdinov je aj kandidát Kotlebovej strany). Spolu s časopisom Zem a vek a mnohými inými internetovými „informačnými“ portálmi s témami ako židoboľševické sprísahanie za Októbrovou revolúciou, škodlivosť očkovania, juvenilná justícia, nový svetový poriadok a ďalšími hrozbami ohrozujúcimi pospolitý ľud vznikla široká občianska sieť, ktorá ťahá za jeden ideologický povraz.

Sporadicky dávajú priestor aj ideovým oponentom, a tak to potom pre nezainteresovaného diváka vyzerá ako slobodné vyjadrenia nespokojných, spravodlivo nahnevaných ľudí. Poslankyňa Obyčajných ľudí v parlamente prečíta list Slobodných občanov. Tí potom dajú ultimátum prezidentovi, týždeň mu byvakujú pred sídlom a on sa potom čuduje výsledku Kotlebu vo voľbách. Podivíni s kamerami natáčajú svoje konflikty s úradníkmi, celebritami, politikmi a vešajú to na internet. Rudolf Vasky s nadpriemerne sledovanými videami na youtube vyzýva ku krvavej revolúcii, do videí repetitívne vkladá obrázky mŕtvol, obesencov, popráv, vraj aby varoval gaunerov, ktorých môže stihnúť rovanký osud. Inde zas vysvetľuje, ako bude Rómkam vkladať do materníc biele embryá, a tak vyrieši „cigánsky problém“. Tiež sa s nimi objíma, aby nemohol nikto povedať, že je rasista. Nikdy sa však nekonfrontuje so skutočne mocnými ľuďmi, ktovie prečo.

Ak si pozriete anketu na SME, kto volil Kotlebu, môžete vidieť, že tejto „občianskej pospolitosti“ sa podarilo do verejnosti dostať názor, že voliť Kotlebu je vyjadrením protestu, a že z jeho strany nehrozí väčší fašizmus, aký tu už máme. Jeho voliči sa, zdá sa, neznepokojujú nad tým, že je predstaviteľom ideológie, ktorá delí ľudí podľa rasy, ktorá delí ľudí na schopných a neschopných. Správne poukazujú mnohí z tejto „siete slobodných médií“, že kapitalizmus je fašizmom, že on samotný vyčleňuje istú skupinu ľudí na úkor inej. Problém je len v tom, že oni nechcú zrušiť toto rozdeľovanie, oni sa len chcú stať tými, ktorí budú vyčleňovať a nebudú vyčleňovaní, rozhodovať o tom, kto má právo žiť a kto nie.

Ak ste sledovali protesty Berieme si späť svoju krajinu, už tam ste si mohli všimnúť viacerých protagonistov, či znaky Slovenskej pospolitosti. V živých prenosoch na internete z aktuálnych protestov ste si mohli vypočuť popevok: „Rež a rúbaj do krve, nebude to porvé, pokiaľ Slovák na Slovensku pánom nebude!“, že média vlastnia Židia, že treba voliť Kotlebu, že budú vešať a podobne. Dal sa zhliadnuť aj výjav, kedy sa holohlavý mládenec objal s Rómom a vzápätí prosil kameramana, aby to nedával na internet, lebo čo vraj povedia kamaráti. Keď medzi demonštrantov zavítal Jano Kopas a snažil sa predostrieť svoj pohľad o tom, že problémom je samotný kapitalizmus a obhajoval socializmus, tak bol odmietnutý. Samotný kameraman, ktorý nám v záujme „slobodného informovania“ sprostredkoval živý prenos, zakončil svoje vysielanie deň pred voľbami do VÚC s pozdravom „Na stráž!“

Keď som pri viacerých príležitostiach na rôznych akciách upozorňoval na to, že hlavným problémom je sociálna situácia, vylúčenie, chudoba a nezamestnanosť, reakciou bolo zahováranie, vymedzovanie sa voči socializmu, prplanie sa v riešení symptómov miesto príčin. Preto rozumiem frustrácii ľudí, ktorí chcú žiť dôstojný život. V kapitalizme to však nie je možné. A tak niektorí preto, že nemajú čo stratiť, iní z nezodpovednosti a nevedomosti, dávajú svoj protestný hlas fašizmu.

Marián Vitkovič pritom vo svojom najnovšom blogu ukazuje, že Kotleba je iba ďalšou politickou figúrkou, za ktorou sú finančné záujmy a peniaze, ktoré nepoznajú politické hranice, že patrí do tej istej bandy a nepredstavuje tak v skutočnosti žiaden protestný hlas, ale iba nový marketing s ostrejšími heslami.

Je otázne nakoľko sa Kotlebovi v župane bude dariť presadzovať politiku čiernej uniformy, v ktorej ešte donedávna chodil. Dá sa však tušiť, že týmto svojim postom bude ďalej otvárať dvere tejto ideológii širokej verejnosti. Väčším problémom je však niečo iné. Je ním narastajúca tolerancia fašistickej ideológie v spoločnosti nielen u nás, ale ako píše Rado Geist aj v celej Európe, či inde vo svete. Je to dôsledok krízy kapitalizmu a neschopnosti presadiť alternatívu. A tak fašizmus vyčkáva na svoju príležitosť opäť zohrať svoju úlohu zachráncu kapitalizmu.

Alternatívou systému založenom na súkromnom vlastníctve kapitálu je systém založený na vlastníctve spoločnom. Alternatívou systému, ktorý delí ľudí na schopných a neschopných je systém založený na rovnosti. Skúste sa pýtať tých, ktorí sa búria proti systému, či chcú socializmus. Zdá sa, že ako alternatíva sa skôr presadzuje systém, ktorý dotiahne ideu schopných a neschopných do dôsledkov. Takáto ideológia našla svojich finančných sponzorov, lebo sa neprieči kapitalizmu. Ponúka svojim nasledovníkom spoluúčasť na žranici, kým komunistická ideológia neponúka súkromný zisk, ale spoločné dobro, a to je, zdá sa, stále menej predstaviteľné ako koncentračné tábory, hon na nepriateľov a vojenská disciplína.

Čítajte aj:
Fašisti majú zúfalstvo, my nádej na lepší svet
Kapitalizmu je fašizmus
Aj fašista je len človek

Môžete podporiť na vybrali.sme.sk

10 komentárov:

  1. Prosim Vas, fandim vam a suhlasim, ale clanky bez uvedenia autora (aj pseudonym je autor - pseudonymami sa podpisovali aj slavni spisovatelia) posobia strasne nedoveryhodne... take su na beo o pod. VDAKA!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Komunizmus ma na svedomi viac ludi ako fasizmus, nacizmus a katolicka cirkev dohromady. Prestante obhajovat tuto obludnu utopiu. Komunizmus neponuka spolocne dobro, ale spolocnu biedu. 100 krat radsej aj nedokonaly kapitalizmus, kde mozem vlastnym pricinenim nieco dokazat ako system pozostavajuci zo vsemocneho politbyra a vo vsetkom si rovnych bedakov...ak je pre vas kapitalizmus fasizmom, tak komunizmus je navrat k otrokarstvu...menujte mi jednu uspesnu komunisticku krajinu..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Komunizmus nikde este nebol... Dnes sa naraba s cislami a historiou v zaujme vladnucej triedy... Skuste podlozit cislami to co tvrdite... Naopak kapitalizmus ma na svedomi nespocetne mnozstvo obeti... Ale toto prekaranie nikam nevedie... Otazka znie, ci chceme nadalej spolocnost, ktora rozdeluje, alebo taku ktora spaja... A takou je socialisticka spolocnost ktora smeruje ku komunizmu, teda beztriednej spolocnosti, seberovnych, sebavedomych ludi, kde kazdy pracuje podla svojich moznosti a dostane podla svojich potrieb... Uspesna je v kontexte toho kde sa nachadza napriklad Kuba, a boli sme aj my

      Odstrániť
    2. Nech sa paci: http://www.scaruffi.com/politics/dictat.html
      Tiez si myslim, ze prekaranie nikam nevedie. Len si myslim, ze socializmus, akokolvek lahodne znie, je utopiou. K sucasnosti: v realnom kapitalizme by banka co sa nezodpovedne spravala skrachovala a vytvorila miesto zodpovednejsej. Tu sa nam vsak vytvorila vrstva ultra vellkych spolocnosti co prostrednictvom vlad vyciciava spolocnost. To nie je kapitalizmus, skor nejaky feudalizmus, kde superbohata a super nedotknutelna vrstva spolupracuje s politickou mocou. Ale aj tak si myslim, ze odpovedou nie je socializmus, ale prostredie prajuce slobode a uspechu a zodpovednosti. Ved najvacsie revolucie nerobili politici, ale ludia typu Ford, Edison alebo Jobs.

      Odstrániť
    3. moc je v rukach kapitalistov, to je kapitalizmus

      Odstrániť
  3. na slovensku kapitalizmus nikdy nebol. kto chce vediet ako vyzera kapitalizmus tak nech si zajde do niektorej z mala krajin kde naozaj funguje. aspon zatial... to co funguje na slovensku od '89-eho nie je nic ine ako neosocializmus...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. kde funguje kapitalizmus? o akom socializme hovorite, ked stat uz takmer nic nevlastni, budicek!

      Odstrániť
    2. stat berie z kazdeho eura co zarobim 60%. tolko k tomu "nevlastneniu"

      Odstrániť
    3. a komu ho da? komu? komu? komuze ho daa?

      Odstrániť