sobota, 31. mája 2014

Edward Snowden: “Ak by som mohol ísť kamkoľvek, bolo by to domov”

TOM MCCARTHY | The Guardian
Snowden televízii NBC povedal, že bolo jeho povinnosťou odhaliť rozrastajúce sa sledovanie NSA, no cesta domov by znamenala „cestu do väzenia“

Rok po svojom priznaní sa ako zdroj najväčšieho spravodajského úniku informácií v dejinách USA, sa Edward Snowden objavil v stredu v dlhom televíznom rozhovore, aby sa opísal ako americký patriot a zdôvodnil, že jeho odhalenie bolo motivované túžbou pomôcť krajine.

V doposiaľ najdlhšom verejnom vyjadrení sa Snowden snažil odpovedať kritikom, ktorí tvrdili, že jeho konanie poškodilo národnú bezpečnosť USA alebo že hrozba tajného vládneho sledovania, ktorú odhalil, bola nafúknutá. Snowdena vyspovedal televízny moderátor správ NBC, Brian Williams, ktorý na stretnutie docestoval do Moskvy. 

Snowden bránil svoje rozhodnutie zverejniť dokumenty médiám, namiesto púheho obmedzenia svojich sťažností na vnútorné kanály, a vysvetlil prečo sa nateraz rozhodol necestovať nazad do Spojených štátov, aby čelil obvineniam zo zločinu. 

„Ak by som mohol ísť kamkoľvek na svete, bolo by to domov,“ povedal Snowden Williamsovi. „Od prvého dňa som hovoril, že to robím ako službu svojej krajine... Nemyslím, že by bolo pochýb o tom, že by som chcel ísť domov.“

Snowden povedal, že si ale nerozmyslel svoje rozhodnutie zverejniť približne 1,7 milióna prísne tajných vládnych dokumentov. „Najdôležitejšia vec nie som ja,“ povedal Snowden. „Ide o zabezpečenie toho, že tieto programy budú reformované – a že rodine, ktorú som opustil, krajine, ktorú som opustil – moje konanie pomôže.“

Interview, ktoré sa udialo minulý týždeň v hoteli Kempinski v Moskve, nasledovalo po mesiacoch vyjednávania medzi televíznou stanicou a Snowdenovými zástupcami. Rozhovor, ktorý sa konal v knižnici a trval viac ako štyri hodiny, bol označený ako Snowdenovo prvé interview s americkou televíznou stanicou.

Snowden sa za posledný rok pravidelne objavoval v rozhovoroch, aj keď nikdy v tak veľkej miere, či takom, ktoré by prinieslo jeho slová –a jeho argumenty- do amerických obývačiek. Nočné správy NBC, ktoré púšťali zostrihy z interview, pritiahli v máji celkovo okolo 8,4 milióna divákov za noc.

V stredu 30-ročný Snowden po prvýkrát opísal svoju skúsenosť s útokmi z 11. septembra a hovoril o svojich názoroch na hrozbu terorizmu.

„Toto som ešte nikdy nikomu nepovedal,“ vraví. „Žiadnemu novinárovi. No 11. septembra som bol vo Fort Meade (Maryland). Bol som práve pred NSA. Takže si to pamätám – pamätám si to napätie v ten deň. Pamätám si, ako som v rádiu počul o náraze lietadiel. A pamätám si ako som myslel na svojho starého otca, ktorý v tom čase pracoval pre FBI, že bol v Pentagone, keď doň narazilo lietadlo.

„Beriem hrozbu terorizmu vážne. A myslím, že my všetci. A myslím, že je zo strany vlády skutočne falošné odvolávať sa a nejako škandalizovať naše spomienky, v určitom zmysle využívať národnú traumu, ktorú sme si všetci spolu vytrpeli a tak ťažko sa ňou prepracovali, aby ospravedlnila programy, o ktorých sa nikdy nepreukázalo, že nás ochraňujú, no stoja nás práva a slobody, ktorých sa nepotrebujeme vzdávať a o ktorých naša Ústava vraví, že by sme sa ich vzdávať nemali.“

Snowden povedal, že sa nepovažuje za nevinného. „Myslím, že najdôležitejšie je pamätať, že v dejinách boli časy, kedy to, čo je správne, nie je to isté ako to, čo je legálne,“ povedal. „Niekedy potrebujete pre správnu vec porušiť zákon.“

V prieskume Pew Research medzi Američanmi začiatkom tohto roka sa 57% ľudí medzi 18 až 29 rokov vyjadrilo, že Snowdenove úniky informácií poslúžili verejnému záujmu, no respondenti od 65 rokov a viac nesúhlasili. Väčšina respondentov zo skupín staršieho veku podporila stíhanie Snowdena, kým skupina 18-29 sa na tejto otázke rozdelila v pomere 42-42%.

Tak veľmi, ako sa chcel vrátiť domov, povedal Snowden, zase neplánoval „ísť do väzenskej cely“. Zopakoval názor predstavený inde svojim právnym poradcom, že obvinenia, ktorým čelí pod zákonom o špionáži z roku 1917 by mu neumožnili vystúpiť s obranou, že konal vo verejnom záujme.

„Sú to veci, o ktorých by nemal rozhodovať žiaden jednotlivec, ako ´teraz to preukážem´,“ povedal Snowden v reakcii na otázku ako hodnotí svoje konanie. „No tiež nejdem nastúpiť do väzenia, aby som slúžil ako zlý príklad pre iných ľudí vo vláde, ktorí vidia, že sa niečo deje, nejaké porušovanie Ústavy, a myslia si, že k tomu majú čosi povedať.“

Počas roka, kedy žil v Rusku ako utečenec pred právom USA, hovorí Snowden, sa nestretol s prezidentom Vladimírom Putinom. „Nemám vôbec žiaden vzťah s ruskou vládou,“ povedal.

V správach NBC bolo, že im „viaceré zdroje“ potvrdili, že predtým, ako so správou vyšiel do médií, Snowden vyjadril znepokojenie o možnom nelegálnom sledovaní pri prinajmenšom jednej príležitosti s nadriadenými spravodajskej agentúry. Snowden povedal, že vyzdvihol svoje obavy pri viacerých príležitostiach, dokonca poslal maily kancelárii právneho zastupiteľstva NSA, a aby NSA mala dôkaz. NSA poprela že by Snowden podnikol takéto kroky.

Snowden povedal, že je spokojný s rozhodnutím, ktoré spravil.
„Možno som stratil možnosť cestovať, no získal som to, že môžem v noci zaspávať a vedieť, že som spravil správnu vec a som s ňou spokojný.“ 


Zdroj: The Guardian

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára