piatok, 4. júla 2014

M. Vitkovič o opatreniach vlády, sneme SMERU, situácii s SPP, cenách plynu, zamestnanosti, raste platov, prezidentovi Kiskovi, Ukrajine, či MS v Brazílii.

"Tí, ktorí ostanú v ekonomike ako kapitalisti v niečom, budú musieť žmýkať ten štát ešte viac, a tých pracujúcich, so subvenciami, nízkymi daňami, čímkoľvek, než keby to fungovalo, keby ten globálny kapitál začal centrálne plánovať," hovorí v rozhovore ekonóm M. Vitkovič.

Aký bude podľa Vás vývoj globálneho kapitalizmu a medzinárodného obchodu?

„Model medzinárodného obchodu s oligopolným mechanizmom je tak nastavený, že nakoniec tie štáty udržia tak zamestnanosť, keďže miznú celé odvetvia, že tí, ktorí ostanú v ekonomike ako kapitalisti v niečom, budú musieť žmýkať ten štát ešte viac, a tých pracujúcich, so subvenciami, nízkymi daňami, čímkoľvek než keby to fungovalo, keby ten globálny kapitál začal centrálne plánovať. To je paradoxné, a môžem to garantovať, že tento systém roztrhne národné štáty. To bude prvá sranda. Vôbec ich neroztrhne globálne, tým, že tu budú nejaké globálne dohody povedzme medzi USA a EÚ. Roztrhne ich zvnútra, neviem ešte kedy a ktoré štáty to budú, ale smeruje to k tomu. Ani komunisti v Európe nič nevedia. Čo hovoria v Grécku? Iba kritizujú úsporné opatrenia, nič viac. Podobne v Taliansku. Nemeckí Die Linke píšu, že si to nevedia predstaviť bez existencie trhu. O fungovaní globálneho kapitalizmu a prepojení s národným štátom/ekonomikou ani nemajú šajnu.“

SMER predstavil balík rôznych opatrení na podporu našej ekonomiky, občanov. Ako to hodnotíte?

„Je to hra o čas. Tie „opatrenia“ boli avizované ešte v lete 2013, nejaké zámery. Vtedy to bolo totálne neprepočítané, takže to stiahli. Vydal to Inštitút finančnej politiky, s tým, že sa zlepší výber daní, aj keď nikto z toho nič nemá a že DPH nemôže klesnúť, čo je samozrejmé, čím si pán premiér totálne nasral do huby, ale to je jeho problém. V balíčku je prepočítané koľko financií to, ktoré opatrenie prinesie. Napríklad zníženie ceny plynu v nasledujúcich dvoch rokoch o 10 percent dokopy, čo je úplná komédia. Ceny plynu na burzách klesli za posledný rok o 16 percent, pozor na burzách, nie kótované ceny pri vstupe tranzitu, ktoré sú u nás akože tajné s Gazpromom. Teraz SPP prevzal akože štát, ide rokovať o nových cenách. No ja som sa smial, lebo Nemci vykazujú cenu vstupu plynovodu z Ruska za cca 45 EUR na megawatt hodín podľa energetickej výhrevnosti. U nás neviem koľko chcú dohodnúť cenu, lebo EÚ odporučila v Moskve pri rokovaniach medzi Gazpromom a Ukrajinou za férovú cenu - 395 dolárov za túto jednotku. 

Teraz , keď niekto uvažuje tak zistí, že tá hodnota ceny plynu od tranzitnej - nákupnej ceny, ktorá je tajná, až po spotrebiteľa sa vo vnútri SPP zvýši trikrát, sú tam náklady prenosu, podniku, všetky tie iné zdroje, plus rôzne kšefty, takže ja neviem o čom to tu pán predseda tára. Tá cena plynu môže byť dnes PRE DOMÁCNOSTI POLOVIČNÁ. Dokonca bez toho, aby malo SPP stratu.“ 

Ako hodnotíte to, že štát ovládol SPP?

„To je hra o to, kto sa navešia na tie kšefty a bude to tam cicať. To ovládnutie bolo ako zaplatené? Tým, že celá operácia prebehla vydaním dlhopisov na holandskej burze za 2,5 miliardy EUR, vydal to Eustream, Slovenský plynárenský holding, asi 10 – ročné dlhopisy. Kryli to tým, že tam vstupuje majetok ako záruka do Eustreamu, ktorý ovládol Tkáč s Křetinským a plus majetok ako keby SPP implicitne, ktorý vznikol z precenenia rúr -unbundling. Pozoruhodné, že sa nedal urobiť už pred privatizáciou SPP. 

Dnes má SPP sám o sebe účtovnú hodnotu takú, že len tá matka, tá čo zabezpečuje domáci tranzit, ktorý je údajne stratový, čo je úplná blbosť, je presne na úrovni privatizačnej ceny z roku 2002!! 

Druhá vec - aktíva Eustreamu sú vlastne vybraté z tohto, čiže hlavné aktívum zamerané na tranzit plynu do zahraničia, čo ja najziskovejšie, je vybrané a to ovláda Křetinský s Tkáčom a napriek tomu je tu ten zázrak, že tí bývalí akcionári Ruhrgas a Gas de France dokázali odtiaľ ťahať 10 rokov zisk. Tak mi vysvetlite, aká bola hodnota SPP v roku 2002 pri privatizácii, keď dnešná hodnota stratovej matky SPP - distribúcie pre domáci trh je rovnaká ako vtedy?

Eustream je vybratý vonku s precenenými rúrami, ktoré slúžia ako záruka za ten obrovský úver, čo vydali tí nešťastníci, aby si kúpili ten Eustream od štátu - ďalší podfuk a ohromný a po tretie - keď už 10 rokov si z toho zahraniční akcionári plus štát, dostával 51 percentný podiel, odtiaľ vyťahovali zisk a ešte si tam robili rošošo -rôznymi kontraktmi, ktorými vyťahovali zisk mimo oficiálne hospodárenie-, rôzne poradenské služby, obrovské manažérske platy a podobne. Tak čo toto je za krajina, keď po 12-tich rokoch pľundrovania, bola odtiaľ vypukaných polovica ľudí, čo tam boli akože prebytoční, všetko sa to robilo s externými firmami - informatika, rôzne servisy, samozrejme objednané drahšie a zároveň sa tam vo veľkom ryžovalo mimo účtovníctva, mimo racionálneho hospodárenia a zároveň sa vykázal oficiálny zisk, ktorý stačil na obrovské dividendy pre zahraničných investorov a štát a zároveň tá cena neklesla, ale sa ešte zvýšila o časť, ktorá je najhodnotnejšia, ktorou sa dnes ručí dva a pol miliardový úver za dlhopisy na holandskej burze. To je vlastne účtovný zázrak. Sa ani nečudujem, že tí dvaja potkani Mikloš s Dzurindom utekali z SDKÚ v súvislosti s prevzatím štátu SPP lebo im zrejme zo SMERU povedali: „Chlapci, no už teraz máme akože všetky tie dokumenty ako ste to vtedy robili, ale my to všetci vieme aj bez toho, a choďte už do riti, aby SDKÚ chvalabohu zanikla, aby sme my vyrobili nejakého Procházku, alebo iného šaša, lebo vaša kapitola týmto končí.“ 

Štát znovu akože získal SPP, ale iba tú problematickejšiu časť a pritom vznikla ešte obrovská akumulácia pre Křetinského a Tkáča, Kellnera, ktorý odtiaľ prachy vytiahol, štát to celé garantuje, ľudia to platia a my sa všetci tešíme. Vyhlásenie o 10 percentom znížení cien plynu je komédia.“

O čom bol mimoriadny snem SMERU- SD?

„Bol to politický signál, že tu niečo konečne robíme, chystáme blahobytné veci, vianočné dôchodky sa zvýšia a bude vyššia minimálne mzda, aj keď premiér tomu vôbec nerozumie ako to funguje pre ekonomiky. Teraz bol na vláde program na podporu malých a stredných podnikov a zamestnávanie mladých ľudí. Ja keď som to prepočítal tak tých 250 miliónov na zamestnávanie a predrbávanie z eurofondov, tak som zistil, že v prvej schéme, kde bolo použitých 253 miliónov EUR, sme vytvorili 1887 miest pre mladých, to znamená, že na jedno miesto vychádza asi 100-tisíc resp. 250-tisíc EUR!!! Ja sa pýtam, či sme normálna krajina? Koľko tak zarobí človek na Slovensku v priemere? 800 EUR v čistom plus náklady na prácu 1300, 1500, odvody, celková cena práce, si to vynásobte krát 12 (za rok), krát povedzme 45 rokov pracovnej činnosti zamestnanca- tak my sme zaplatili momentálne tým ľuďom za 250- tisíc EUR asi tak polovicu ich pracovného života. To je riadna dotácia...“

Objavujú sa úvahy či znížiť/neznížiť DPH.

„Je to tiež určité politické gesto. Ak DPH zvýšite o 1-2 % tak skočia ceny, to vieme všetci. Ak sa zníži, štúdia hovoria o elasticite dopadu od 0,4 po 0,7 sa tie ceny znížia, nie o 1, to je pravda. Ale, mimochodom, vyšla krásna štúdia o príklade cien firmy ZARA. Je to najväčší textilný koncern na svete, pôvodom španielsky. Dokazovali v nej, či sa ceny krajiny do eurozóny vyrovnajú s cenami v eurozóne. Zobrali si Lotyšsko. Sledovali ceny v Lotyšsku tri roky pred vstupom. Vtedy tam boli ceny len asi na 30 % úrovne v eurozóne, dnes, po vstupe sú na 100%. Čiže krajina aj ako Slovensko, otvorená, veľa vyváža, dováža, ten prenos cien na menové signály je takmer symetrický. Je vysoký predpoklad, že keby sa znížila DPH o 1 % tak určitá úroveň konkurencie medzi oligopolmi, tie sa už mastia o ten relatívne obmedzený rozpočet, o akcie pre spotrebiteľov, ktorí stále šetria atď., tak je celkom možné -vysoký predpoklad-, že zníženie o 1 percento DPH by znížilo takmer o 1 % aj ceny, že by to tí obchodníci nenechali tak a nepovedali by si: „My ich teraz odrbeme, neznížime cenu, hoci sa troška znížila DPH a necháme si zisk.“ Takže ja nerozumiem tým ľuďom, čo tvrdia niečo iné, vystupoval k tomu ekonóm Vladimír Baláž zo SAV, to je taký ekonóm ako misa čipsov, to sú takí tí „anállezci“, ktorí keď dostanú peniaze na rôzne projekty, tak budú tárať čo chcete.“

Nedávno sa prijali podmienky na spôsob vyplácania prvých dôchodkov z druhého dôchodkového piliera. Ako to hodnotíte?

„Ten druhý pilier je blbosť od začiatku. Nemôžete ho uplatniť v ekonomike, ktorá má dlhodobo podhodnotené mzdy voči ziskom, voči produktivite a zároveň veľká časť ľudí z minulosti dobieha ten priebežný pilier, ktorý je podľa mňa úplne správny, do istej miery bol aj predtým solidárny. Nemôže v takejto ekonomike niekto tvrdiť, že pri klesajúcej populácii, hlavne pri vysokej produktivite, a hlavne bude sa musieť tak či tak ten rast miezd zvýšiť v budúcnosti kvôli tej klesajúcej populácii atď. ak vôbec tá ekonomika nemá byť roztrhnutá vnútorne, tak, že indexácia priebežného piliera má byť nižšia ako kapitálové výnosy, ktoré sú viacmenej exogénne, a to ani nie sú naše kapitálové výnosy. Ten model je debilina. Keď vznikol v latinskoamerických krajinách tak to bolo preto, aby podporil vznik domácich úspor. Aby časť úspor od ľudí, časť práce, nákladov bolo prevedená do dôchodkových úspor, lebo v tých štátoch prvé piliere vlastne ani neexistovali, tam bolo strašne málo ľudí poistených dôchodkovo, obrovská časť ľudí nemala žiadne dôchodky a oni chceli vytvoriť vnútorné domáce úspory, pre rozvoj domáceho kapitálového trhu a financovania vlastnej ekonomiky. To bol ten hlavný model čílsky/mexický model. Istý čas mali tieto modely aj zmysluplnosť. Netvrdím, že boli dobre nastavené, ale bol ten vplyv pre ekonomiku aj v niečom dobrý. Ale u nás my nemáme žiadny domáci kapitálový trh s verejne obchodovateľnými akciami. Ten systém je debilný z hľadiska akejkoľvek makroekonómie, redistribučnej ekonómie, akéhokoľvek slušného chápania ako fungujú tieto veci v ekonomike- úspory, kapitál, medzigeneračná spravodlivosť, solidarita. Ja som to písal v roku 2002. Nemôžem zato, že tu nejaká banda čurákov typu neoliberáli z F.A. Hájeka, Kaník, Mikloš, túto kravinu za úplatky od DSS zaviedli a nemôžem za to, že to pán predseda Fico nezrušil. Mohol to kľudne zrušiť, mohol tie slabé výnosy - nulové, záporné dávno previesť ľuďom čo tam sporili na ich normálne záznamy v 1.pilieri, tým pádom im nechať ani nie že fondovanú časť dôchodku, ale jednoducho, že áno, odvádzali tých 9 percent do toho. Mohol to dokonca aj nejako zbonifikovať, dá sa to aj oceniť, že mali tie peniaze v druhom pilieri, ale je tom zbytočné vysvetľovať to tým idiotom.. 

Ale stále ide o toto: Keďže DSSky chcú stále existovať, brať z toho zisky a platy, tak stále uplácajú túto vlády, aby to nezrušila, obmedzila to síce trošku, ale nezrušila, prachy tam ležia, hovno zarábajú, teraz akože sa pohli lebo bola akciová bublina, ale 10-15 rokov nezarábali nič, hlboko pod infláciu a teraz musel zaviesť nejaký systém vyplácania. Ten pôvodný boli dve možnosti. 1. Prachy na ruku alebo 2. Doživotný dôchodok cez normálny anuitný model. Anuitný model je samo o sebe problém všade aj v Amerike, kde majú podnikové penzie tradíciu 100 rokov, vždy je hádka ako to nastaviť. Ale to, že u nás budú mať najnovšie iba niečo nad 3 percentá ľudí nárok na výplatu na ruku je PRVÁ DRZOSŤ. 

DRUHÁ DRZOSŤ - nárok budú mať tí, ktorí mali vyššie platy, boli zvýhodnení, keď tam vstupovali lebo vlastne štát musel kryť výpadok z prvého piliera a oni vyššími mzdami -čo je diskutabilné, lebo aj Hájek hovoril, že trh je neetický, a teda aj mzdy-, takže títo bohatší ľudia budú zvýhodnení voči tým, ktorí si kvôli nízkym mzdám, odvodom nemôžu vybrať penziu. Podľa všetkého chudobnejší budú žiť aj kratšie, pretože budú asi viac manuálne zrobení/chorí. To všetky svetové štatistiky potvrdzujú. 

Už som to hovoril -SMERU sa podaril úžasný asociálny debilizmus-, že nakoniec chudobní v 2.pilieri budú sponzorovať bohatých, ktorí si to môžu skôr vybrať/užiť investovať, na ruku dostať a nečakať na nejaké výplaty 10-20 eurových súm. Vláda síce urobila ústupok, že tam zaviedla možnosť dedenia ešte 7 rokov po smrti toho nešťastníka. Tam už vypočuli tie hlasy, že: „no ale tí, zrobení ľudia, ktorí mali nízke odvody kvôli nízkym mzdám teraz ešte umrú hneď potom, čo budú mať priznaný dôchodok, vyčerpajú si nejakých smiešnych 10- 20 EUR krát čo ja viem 15 mesiacov a potom ten zvyšok prepadne komu? Zase tým bohatým v tom celkovom mešci alebo balíku? No to je „úžasné riešenie“. Tí, čo budú žiť dlhšie lebo mali lepšie platy, lieky, lebo možno, že ich predkovia vysedávali na prdeli celý život, výborne, že? 

Tak na toto z vlády počúvli, lebo naozaj to už napadne aj koňa, a urobili zmeny, že sa bude môcť dediť ešte 7 rokov po smrti, keď náhodou toho robotníka „picne“ po nároku akože z druhého piliera - tak to akože, aby náhodou nevzniklo ľudové povstanie, keď to tým robotníkom dôjde po tých 7 rokoch, tak toto urobili, ale mimochodom, to je tiež iba taký malý ústupok.“

Objavili sa správy, že na Slovensku by mali rásť reálne mzdy.

„Na tieto správy som si pripravil jeden obzvlášť vypečený graf, ktorý dokumentuje slovenskú politiku ako čokoľvek iného. Viete, že máme Inštitút finančných štúdií ministerstva financií SR a teraz robili polročnú prognózu v spolupráci s bankami a neviem čím všetkým. Je to z oficiálnej prezentácie p. Filka- šéfa toho inštitútu, aké sú očakávania, rasty na budúce roky už aj 2014, 15, 16, 17. Áno -niekde majú byť-, v súkromnom sektore - vyššie ako vo verejnej správe - tam budú mzdy vždy brzdené. Napríklad tento rok očakávajú nominálny rast miezd 3,2% - bude nízka inflácia, takže očakávajú asi vysoký rast reálnych miezd, 2015 - 3,3%, 2016 - 4,2%..., ale stranu predtým v tom dokumente si serú do huby v tomto, píšu: nominálna mzda - silný jednorazový vplyv v prvom kvartáli 2014 - (v ktorom boli mimochodom prezidentské voľby aj do europarlamentu), tak píšu: „rast miezd v 1. Kvartáli 2014 bol výrazne ovplyvnený VYPLÁCANÍM ODMIEN, ak by odmeny rástli v súlade s priemerom minulých rokov, tak by rast miezd dosiahol miesto 4% nominálne len 2,9% !!!- toto som ti ešte aj nakreslili. Čiže blahoželám (smiech). 

Mali by sme z tohto spraviť PONAUČENIE, že na Slovenku by mali čo najčastejšie nejaké voľby, lebo vtedy tí, ktorí podporujú nejakú hlavnú stranu/strany tak vyplácajú lepšie odmeny, pozor nie mzdy!, aby ich zamestnanci išli voliť, aby išli voliť tých správnych. Toto je slovenská vládna „makroekonómia“. 

Určite tie platy, ako sa predpokladá, nebudú rásť takto všetkým a určite nie väčšine ľuďom. To nie je možné ekonomicky, z hľadiska toho ako dnes funguje globálna konkurencia je to úplný nezmysel. Tie táraniny oficiálnych vládnych ekonómov, ja neviem, čo oni nosia na ministerstvo financií nejakú subvenciu 6-tisíc EUR, že tam môžu ešte robiť? Ja osobne by som tých ľudí zhovadil odborne za polhodiny tak, že by nevyšli už na ulicu, ale oni ma k tomu nepripustia...“

Máme tu už niekoľko dní nového pána prezidenta...

„No a čo? Ako príde tak aj odíde. Už som k tomu napísal viacero vecí. Podľa mňa pán Kiska ani nie že je úžerník. Podľa mňa je svojim spôsobom nesvojprávny lebo s tou jeho kariérou, ktorá bola tak bohato dokumentovaná v rôznych novinách, ako on pracoval v USA atď. Podľa mňa by to on nemohol dotiahnuť ani na poslanca mestského zastupiteľstva v Jarovniciach. Jeho do tej funkcie musel niekto nanominovať. Nejaká časť oligarchie, na zabezpečovanie nejakých záujmov voči vláde. Druhá vec, ktorá mi napadá, že svojim spôsobom ani nie je úžerník. Celé tie splátkové predaje, podľa mňa, a neskôr tú Slovenskú požičovňu -to bola tá firma, čo robila tiem nebankové úvery, keď nastala tá regulácia v 2001-2005, tá hlavná firma, čo potom predal VUB-čke, nie Quatro a Triangel- to boli síce tiež zle počítané RPNM (ročná percentuálna miera nákladov), ale to bolo také ľudové, že lacné veci vám dovezú na splátky, atď. 

Ale SLOVENSKÁ POŽIČOVŇA bola tá hlavná hydra Kiskovcov. Podľa mňa on ani toto nemohol vymyslieť. Na to on jednoducho nemá. To vymysleli zase nejakí ľudia, čo niečo sprivatizovali, mali nejaké prachy, urobili si z toho nebankový biznis a Kiska bol toho ksichtom. To je všetko. A potom bol ksichtom aj toho Dobrého anjela a podobne. Ja mu neprajem nič zlé, ale si myslím, že jeho vplyv v politike bude nulový a budem rád, ak sa nám podarí tohto človeka v budúcnosti, pár rozumným ľuďom na Slovensku, ktorí snáď ešte niečo urobia, použiť na konečne na nejakú dobrú vec, neviem či nejaké znárodnenie alebo niečo podobné, ale v tomto by mohol niečo rozumné spraviť... ináč ma absolútne nezaujíma.“
 
Nedávno rozhodol arbitrážny súd, že štát má právo zakázať súkromným poisťovniam zisk.

„Čudujem sa, že to oslavujeme. Dal som na facebook analýzu toho, rozhodnutí Európskeho súdneho dvora a iných rozhodnutí, ktoré tvrdia, povinné zdravotné poistenie nemôže byť podnikaním ani v najširšom zmysle slova!!! Akékoľvek zásahy štátu do tohto systému stanovovaním pravidiel vyplácania zisku alebo nevyplácania zisku, alebo dokonca štátna pomoc, tým, že by dotovali niektoré ťažko fungujúce verejné, polosúkromné zdravotné poisťovne, ani to nemôžu byť považované za štátnu pomoc. Čiže to jednoducho nie je podnikanie. Sú tam príklady z Holandska, Španielska, Írska, Nemecka- čiže my minimálne 10 rokov vieme, že je toto právny nezmysel, arbitrážny. My sme viedli ako štát viacero sporov. Jeden sme prehrali, tam sa tí právnici napakovali, ktorí sa na tom podieľali, lebo tie honoráre sú veľmi vysoké a udivovali aj zahraničné odborné časopisy, že ako takýto honorár môže byť vlastne vyplatený v prípade neúspešného sporu. Princíp hry je tu - ťahať od štátu prachy.“ 

Na Ukrajine sa situácia vyhrotila, a najnovšie existuje plán riešenia...

„Také plány môžete prijímať každý týždeň iné. Situácia je neriešiteľná. Ukrajina ako celok nie je životaschopná krajina - východ niečo produkuje, západ je na tom veľmi zle. Ukrajina môže byť len nejako komplikovane federalizovaná a tak či tak sa tie problémy budú opakovať. Tých revolúcií, ale takých prirodzených, nie predstieraných, ľudových bude zrejme viac, po každom roku sa tam budú opakovať nejaké sociálne otrasy, nezamestnanosť. Ja jednoducho nechcem tráviť čas na webe/médiách, ako mnohí ľudia na Slovensku takí nadšenci, že stále sledujú rôzne videá - pravé alebo falšované. No zrejme sa tam deje kadečo. Proste ten problém nie je riešiteľný. Bol by riešiteľný keby tam bola normálna vláda pre vlastný ľud, ktorá by robila normálnu hospodársku politiku pre väčšinu, ktorá by sa snažila nejako prejsť tou transformáciou po tých poklesoch a dohodnúť sa teda s tým biznisom na pravidlách, ktoré prospievajú aj verejným statkom, ale tam sa vždy kradlo a kradne a tú krajinu ovláda 10 oligarchov a koho si oni vyberú do nejakej funkcie v spolupráci s USA a EÚ, to naozaj neviem.“ 

Objavili sa úvahy o vstupe ruského kapitálu do našej energetiky - predaj podielu ENELOM.

„Ja by som to neodporúčal. Špeciálne ma fascinuje kampaň v médiách – v Pravde špeciálne, že Sberbank poskytla za 800 miliónov úver Slovenským elektrárňam, neviem na čo potrebovali takýto úver s Gabčíkovom - to je neskutočná talianska komédia. Zrejme dôjde k ovládnutiu, lebo Taliani to asi predajú a nedostavajú Mochovce. Dôjde k ovládnutiu zrejme nejakým, netvrdím, že iba ruským konzorciom, aj s ruskou účasťou a zrejme aj účasťou niektorých slovenských oligarchov v pozadí za akcie na doručiteľa. Možno že aj bývalých alebo terajších vládnych činiteľov, lebo energetika bude vždy vynášať. Záleží ako nastavíte prostredie, ceny, ako nastavíte transparentnosť cenotvorby. Je to veľká robota pre ľudí, ktorí tomu rozumejú a mali to niekedy dať na papier, že ako reálne sa vyvíja regulačný rámec, privatizácia a aké reálne ceny by sme mali my ako veľko/maloodberatelia platiť. To sú obrovské škody - nielen privatizáciou, ale aj jej pokračovaním dodnes. Ale na to nie je politická odvaha ani nikto, kto by aspoň bol trošku nezávislý od toho prostredia. Ale myšlienku čisto ruského ovládnutia energetiky určite nepodporujem, ale dôjde k tomu tak, či tak. Je to skôr o transparentnosti ako o závislosti. Ja nerozlišujem ruský, nemecký, holandský, francúzsky kapitál podľa toho, či je alebo nie je blízko, tá energetika bola vždy zlatá baňa pre každého. My sme elektrárne predali aj s Gabčíkovom za ročný zisk - čo je katastrofa a ten proces sa vždy pripravuje dopredu. Sa nabrali úvery zámerne, ani ich nebolo treba, predžubali sa a tvrdilo sa, že to ide skrachovať, musíme to zachrániť, niekomu rýchlo predať -minimálne distribučky, potom elektrárne-, takže to sa vždy zmanipuluje politicky. Ja si nesľubujem žiadne zlepšenie. Kebyže to bolo štátne, s totálnym štátnym manažmentom za úplne jasných transparentných princípov. S pravidlami regulácie, ktoré by boli každému zjavné a verejné a štát by to vedel obhájiť v každom okamihu - tí manažéri, že prečo toto a toto urobili - nejakú investíciu, prečo objednali nejakú externú službu, prečo máme také a také platy, podľa čoho nám ich tak vypočítali. Vždy ten systém viete nastaviť, keď chcete, no ale tu sa to proste politicky nechce robiť, lebo pre každú politiku je to jednoducho zlatá baňa. Verejné a sieťové odvetvia sú vždy zlatá baňa už po privatizácii tých veľkých podnikov, kde sa dá nabaľovať.“

Máme tu novú politickú stranu pána Procházku...

„Je to iba pokračovanie nejakej hry. Momentálne nemáme na Slovensku politika, ktorý by bol nejakou nádejou pre túto krajinu, že by niečo chcel zmeniť. Táto krajina je ovládaná oligarchami, ktorí do politiky dosadzujú svojich ľudí. To je všetko. V prípade, že zistili, že popularita SMERU klesá logicky, tak potrebujú vyrobiť nejakého nového, ktorý pozbiera hlasy tej rozbitej pravice a bude maximálne tandem nejakých dvoch troch strán - SMER, KDH a SIEŤ, hovorím to ako príklad, sa bude určite po ďalších voľbách ľahšie ovládať ako 8/9 strán, ktoré bude treba všetky uplácať. Tie prachy od kohokoľvek tam proste prídu a vždy sa vykážu.“

Momentálne sú v kurze MS vo futbale v Brazílii. Podujatie poznačili tesne pred otvorením štrajky. Bude sa to podľa Vás opakovať aj v budúcnosti, že nákladné športové podujatia budú sprevádzať protesty verejnosti?

„Nerozumiem tomu, že začali budovať nové štadióny, okrem tých známych na Maracane alebo Belo Horizonte a podobne. Samozrejme boli to investície pre domáci biznis. Ťažko povedať aký bol z toho efekt pre domáce obyvateľstvo. Určite menší ako pre domáci biznis s predraženými stavbami. Tak toto asi ľudí nasralo, ale v princípe Brazílčania majú obrovské sociálne problémy. Na jednej strane štát zdražil verejnú dopravu a regulované ceny v tej dobe. Tieto štáty ako Brazília sú ohromne príjmovo nerovné. Oni síce rástli, ale za cenu toho, že bol z toho efekt pre domáce obyvateľstvo asi menší ako pre domáci biznis. Tá kríza tam prebieha dávno. Rast v Argentíne, Brazílii sa jednoznačne spomaľuje. Nerozumiem, ak má krajina historicky vybudovanú infraštruktúru štadiónov a podobne, prečo neurobí menej nákladnú rekonštrukciu a skôr tie prachy vrazí do niečoho lepšieho.“

Podporte na vybrali.sme

7 komentárov:

  1. Už sa teším na videá z politickej kaviarne.
    Nesúhlasím však s názorom na Kisku. Kiska je potrebný a pri menovaní ústavných sudcov sa ukazuje prečo. Sudcovskej mafii môže narobiť ešte veľa problémov.. Takéhoto prezidenta Slovensko potrebuje.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Obávam sa, že on sám je mafia a to dostatočne podkutá a financovaná.

      Odstrániť
  2. autor je mudrlant a nafúkanec

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. mudrlant a nafúkanec--- niesu protiargumenty!
      Ak toto má byť vaša inteligentná reakcia na vysoko odborný članok bolo by oveľa lepšie ak by ste vôbec nič neposlali!

      Odstrániť
  3. v podstate dobrý článok, k dôchodkovému 2. pilieru autor zabudol spomenúť ešte efekt populačnej krivky tzv. "husákových detí", takže v roku približne 2035 resp40, môžeme očakávať otvorenú vojnu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite. Len sa z toho v noci nepomoč.

      Odstrániť
  4. Od prezidenta občania očakávajú spravodlivosť.

    Ak uvažujeme nad stratou perspektívou štátu a nespravodlivosťou spoločnosti, musíme zájsť do minulosti. V zmene režimu občania očakávali slobodu, šancu pre snaživých, hospodársky a ekonomický rozvoj a vyššiu životnú úroveň. Dva roky po revolúcii prišiel rozpad štátu a privatizácia v réžii zločinu. Fabrík sa zmocnili ľudia, ktorí dovtedy poznali fabriky z autobusu. Prvými investíciami fabrikantov boli luxusný život, vily, autá, jachty a exotické adresy. Fabriky ako prišli, tak aj odišli. Po fabrikantoch zostali nesplatené úvery a rady nezamestnaných. Príčiny dnešnej biedy zapustili korene v tých rokoch. Spoločnosť aj dvadsiatich rokoch vníma toto obdobie ako zločin, nespravodlivosť krivdu. Vinníkom sú politici.

    Všetky pomečiarovské vlády v predvolebných kampaniach občanom signalizovali a sľubovali, že spravodlivosť bude ich programom. Hoci spravodlivosť nie je ekonomická disciplína, na fungovanie spoločnosti má vplyv najväčší. Spravodlivosť nie je to, ako už bude. Spravodlivosť je to, ako sa vieme vysporiadať so zločinmi, nespravodlivosťou a krivdami. Po voľbách sa na spravodlivosť zabudlo. Dnes, po privatizačných zločinoch sú zdrojom rozkrádania štátu eurofondy a ostatné finančné zdroje. Politici hovoria o nezamestnanosti, prezamestnanosti a predraženej štátnej správe ako o norme, prinajhoršom prírodnom nešťastí a réžiou a dlhmi predraženého štátu sú zaťažovaní a zadlžovaní občania.

    V prezidentskej kampani kandidáti hovorili hlavne a len o nespravodlivosti. Občania nepovažujú za nespravodlivosť justičné žabomyšie vojny. Občanov zaujíma sociálna spravodlivosť, trestanie zločinov, odstránenie justičných krívd a nápravy, ako ich príčiny. Dodnes nebol súdený jeden minister, prokurátor, sudca, či politik. Justícia prenasleduje pouličnú mafiu a miliardové kauzy si nevšíma. Prezident nevymenoval navrhovaných členov Ústavného súdu. Vraj, pozrie sa aj na iných. Sledujeme zahraničné aktivity a sebaprezentáciu jeho osoby. V diskusiách čítame články o justičných zločinoch a nespravodlivosťou dotknutých. Čo prenasledovaní a nespravodlivo stíhaný? Keď prezident hovoril v kampani o nespravodlivosti, myslel iba na Harabína, alebo myslel aj na tých?

    Štefan Martoš v exile

    OdpovedaťOdstrániť