pondelok, 24. novembra 2014

Falošný rozpor ľavice

Ľavicu už dlho paralyzuje istý spor. Kameň úrazu spočíva v tom, či v pohľade na politiku uprednostňujeme ekonomické alebo kultúrne témy. Odlišnosť je len dôraze, nie v opomínaní toho druhého. V praxi to znamená buď prikladať väčší význam ekonomike, alebo rozličným bojom za emancipáciu, čo má podstatné dopady na to, ako veci riešime.

1. Spor

V médiálnom a teda i spoločenskom diskurze (ako na ich prepojenosť nedávno poukázal Matej Ivančík) dominuje dôraz na kultúrne témy, teda menšiny a snaha o ich zrovnoprávnenie. Problémom je, že sa takto zastiera priestor pre riešenie dôležitých ekonomických tém. Ako a kam máme zaradiť vytlačené homosexuálne, rasové, národnostné minority, ak sa zhoršila životná úroveň väčšiny, a samotná spoločnosť má problém udržať sa pokope? Na druhej strane, dá sa povedať, že napr. sexuálne utlačovaní sú utlačovaní menej ako ekonomicky utlačovaní? Homosexuál, ktorý netrpí chudobou, trpí tým, že spoločnosť neuznáva jeho orientáciu tvoriacu bytostnú súčasť jeho osobnosti. Ak je homosexuál (alebo Róm či iná menšina) ešte aj chudobný, nespravodlivosť sa dokonca zdvojnásobuje, resp. podporuje. Podľa Iris Marion Youngovej je vec o to zložitejšia, že dôraz na ekonomizmus, teda čistú politiku prerozdeľovania, je slepý voči odlišnostiam, čím núti menšiny k asimilácii a dosiahnutiu vládnucej normy (1). Čiže, ak hypoteticky vycestujete do Nemecka a tam ako národnostná menšina nesplníte normy -povedzme, jazykovej zdatnosti-, môžete byť ukrátení o podporu štátu začať tam pracovať, žiť a doučiť sa jazyk.

Dilemu prerozdeľovania alebo uznania na mladej slovenskej scéne zosobňujú Ľuboš Blaha a Michal Havran. Napriek tomu, že v klube sociálnej demokracie má Ľuboš Blaha najliberálnejšie postoje, politickú prioritu kladie na sociálno-ekonomické témy. Naopak, Michal Havran síce neopomína sociálno-ekonomické práva, no na blogu JeToTak sa štylizuje do role liberála propagujúceho predovšetkým kultúrne témy, majúce presah do ekonomiky. Blahov postoj sa javí marxisticky, čo imponuje mnohým “tradičným” ľavičiarom. Ťažko však povedať, či stránením Blahovi nekamuflujú svoj odpor voči niektorým menšinám, resp. hľadajú ospravedlnenie vlastnej homofóbie, či latentného rasizmu. Na strane Havrana zas stojí aktívny intelektuálny potenciál menšín. Z pohľadu chudobnejúcej väčšiny ale nemožno hovoriť o výhode...

2. Syntéza

Celý problém je v tom, že akonáhle z tvorby politiky vylúčime jednu, hocijakú, skupinu už to nie je spravodlivé, ba ani ľavicové. Postupy nazývané riešeniami, stojace na princípe vylúčenia sú pravicového charakteru a odlišujú sa len svojim zacielením: chudobní, teplí, čierni, židia, Maďari, imigranti... Cestu von chce priniesť postmarxizmus, ktorý sa problém viacerých emancipačných bojov snaží riešiť ich prepojením – vraví: vytvorme niečo, čo všetkých (od chudobných po teplých) spojí. Zneje to zaujímavo, no čo môže byť tým zjednocovateľom? Strana SMER-SD sa vlastne tiež pokúšala preklenúť tieto rozdiely zdôrazňovaním ekonomických tém, no napriek tomu zvalil jej predseda nezamestnanosť na Rómov. Vylúčením etnickej skupiny z presadzovania (údajne) socialistickej politiky znegoval jej charakter, porušil záväzok univerzálnosti a šikovne sa vyhol konfrontácii s problémom. Exklúziu zabalil do ľavicovej rétoriky, tak, aby ostal volič spokojný a systém neporušený.

Výraznejším príkladom rovnakého postupu je Vladimír Putin, ktorý vyhnal oligarchov z Ruska, no s témou útlaku menšín sa alibisticky vyrovnal odvolaním sa na konzervatívnych obyvateľov. Časť ľavice, ktorá mu pritakáva si neuvedomuje, že Putin tým využíva situáciu na zosílenie svojej autoritárskej vlády. Neuvedomuje si tiež, že presne to si praje pravica (odvolávajúca sa napr. na Jerofejeva), rasisticky odsudzujúca celý ruský národ ako nenapraviteľne autoritársky a antidemokratický. Takýto obojstranný alibizmus popiera a bráni rozvinutiu progresívnej politiky v Rusku, v tom Rusku, kde začala Veľká socialistická revolúcia.

3. Nový spor

Znamená to teda, že univerzalizmus nie je možný? Nie. Znamená to, že ak chce byť ľavica ľavicou, nesmie pristúpiť na kompromisy s mocou. A to nie z tvrdohlavosti, či strachu dostať sa k moci, ale preto, že ak chce nanovo povstať z popola, musí trvať na sebe vlastných princípoch rovnosti (nie rovnakosti!) všetkých ľudí bez rozdielu. Pokiaľ veríme vo fundamentálne demokratický pôvod moci, nemôže ľudovej politike klásť obmedzenia žiadna moc. Ak totiž príjmeme rozdelenia, ktoré nám etablovaná moc predkladá, napríklad spomínanú voľbu medzi ekonomickou a kultúrnou politikou, sme paralyzovaní a manipulovateľní.

Mao Ce-tung v tejto súvislosti rozlišoval medzi hlavným a vedľajším rozpor všetkých vecí (2). Pretože sa význam rozporov mení, treba rozoznávať, ktorý predstavuje ten hlavný. A keďže vidíme, ako sa ekonomistický i kultúrny prístup ľavice dá zneužiť a môže stať ideologickou súčasťou systému, je spor medzi nimi vedľajší. Aj keď budeme stáť na strane väčšiny, hneď na začiatku niekoho vylúčime a budeme len reprodukovať nastavenie moci. Avšak, ani rozlične zadefinované menšiny, z ktorých spoločnosť vždy pozostáva, nemajú ako také moc. Ľavica preto musí prepojiť tieto dve roviny a predefinovať väčšinu ako pozostávajúcu z menšín, ktorá nikoho nevylučuje. Nestojme na strane väčšiny, stojme na strane všetkých, tak, ako si to žiada radikálna (t.j. skutočná) ľavicová politika. Rovnosť sa nevytvára v zadefinovanom rámci, ale v boji o nové definície slúžiace v prospech ľudu. Nenechajme si diktovať opozície a podmienky mocou a trvajme na nemožnom. Trvajme na radikálnej rovnosti.

Odkazy:
(1) Fraserová, N., Honneth, A.: Přerozdělování nebo uznání? Filosofia 2004, s. 33-34.
(2) Mao Ce-tung: O praxi a rozporu. Grimmus 2011, s. 90-93.

10 komentárov:

  1. konzervativcom sa zial dlhodobym masirovanim podarilo presvedcit vacsinu o 2 dolezitych veciach.. 1. ze najdolezitejsia je pre nu bezpecnost, 2. ze socialna spravodlivost je vecou zasluh...a tak kazda americka generacia zije v strachu z apokalypsy a nejakeho vypreparovaneho zaskodnika, a zaroven kazdy tyzden pocuva o tom, ze hosp. kriza/nezamestnanost su Bozim trestom, o tom ako Medicare ci zvysovanie min. mzdy vedu krajinu do krachu...z tohto fundamentalneho kruhu podvedomeho vnutorneho zovretia sa nevieme vymotat...staci par Fox-obrazkov potulneho pastiera s dlhou bradou kdesi v pustych horach na Strednom vychode ako chysta v spolupraci s mimozemstanmi a cervenym diablom Luciferom 666-tu invaziu do US a je (zase) po lavicovom obrodeni... 4/10 Americanov veri, ze Zem a ludi stvoril Boh zhruba pred 10,000 rokmi, 6/10 veri v existenciu pekla a diabla a zaroven je uplne presvedcenych o existencii Boha, 8/10 veri v zazraky...v takomto prostredi to globalna evolucia nema lahke...P.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. marián vitkovič24. novembra 2014, 15:26

      ...eeeéh, konzervy sú konštanta vždy a všade , toto nie je hlavný point , podstatnejšia je " zámerne živená faloš vnútornej slupky ideo- blábolu pomaranča spoločenstva " ... V tomto smere oceňme Takáčov mierne prechcaný príspevok - t.j. nenápadnú implementáciu " ja-ja-ja- soc.- dem. som " - Blaha inštitucionalizovaného blábolu a v podstate neškodných all-eater obsesií večerajúceho Krákoru do - akože - " centra sporu " ... autor začína zjavne ašpirovať na prekonanie povestnej šarkozyho- vychcanosti na .týždni ... Globálne je " shit " daleko sofistikovanejší , ako sa snaží naznačiť najnovšie i tento ujo :
      http://science.orf.at/stories/1749782/

      ... etc, etc, etc, vrelo by som odporučil opäť prejsť najsammajsterštik Thomasa Nagela , prv než mu preplo a dal sa na cestu sv. Františka , milovníka zvieratiek , rastliniek a lišajníkov ... :
      http://philosophyfaculty.ucsd.edu/faculty/rarneson/Courses/nagelonRawlsonjustice.pdf
      ... bez pretlačenia / ani nie hned " globálnych " goods / to proste nejde , Darth Vadderov s " only me and my only condominium - insemmination ..." a kdejakých iných konzerva- paleolib. pošukov bude vždy plná prdel , ... dnes je však najväčší prúser " preščaná elito- rentička libertariánsko- paternalistických pseudoreforiem " , dokonca aj v tejto gubernii ...

      ... a možno len " nemáme gule " a väčšina proste " zhnila " - a pravdu má Tony Judt - furt ma pri tom napadne tento milý yuppie- cirkus - všetky atrakcie si tam vyvešali / konfeder. i unijné vlajky, memorable- heady otcov zakladateľov , La Fayettove revolučné šrandardy ... / - čistý Eden- crowd - a , o pol roka aj tak polovica z nich picla v lietadle, asi pilot čítal E. Fromma - chyba, chyba , ale šak i kanadskí Rush čítavali Randovú - a už s tým prestali , máme nádej furt ...:

      http://youtu.be/k3L_SeIwGs0

      Odstrániť
    2. Anonymný hore. Trepeš sprostosti. Drvivá väčšina ľudí sú príslušníci nejakého náboženstva, ak si myslíš, že to bude inak aj za 100 rokov, tak si na omyle, tieto teórie tu už boli dávno a padli. Toto je vyplakávanie na neprávnom ramene.
      V USA je jednoznačne dopyt po ľavicových hodnotách, problém je politicko ekonomický, že v týchto majetkových a ekonomických podmienkach nemôže vzniknúť poriadna ľavica a priemerný američan nemá na výber.
      Okrem toho samotné kresťanstvo nech už sú to rôzne cirkvi vôbec nespomína nič o kríze ani o nezamestnanosti a už vôbec nič o zvyšovaní či znižovaní minimálnej mzdy. To si kde počul ? Máš to v hlave popletené.

      Odstrániť
    3. naco tolke emocie, tie si nechaj radsej na tu revoluciu...vobec si nepochopil, co som napisal, cital si nepozorne, beries vsetko doslovne a navyse nie som si isty ci sa mi to chce vysvetlovat...))
      .
      a to aky obrovsky je dopyt po lavicovych hodnotach sme videli v poslednych volbach do kongresu..stacilo klasicky postrasit - tentoraz imigrantami, ISIS-om, pripomenut zavadzanie Obama care (ano to "lavicove" Obama care) do praxe ci tliachat klasicke konzervat. kydy preco ekonomika netvori prac. miesta...to je ten tvoj dopyt...a ak nesuhlasis so mnou, tak nesuhlasis ani s autorom, lebo aj ked viem ze clanok je z ineho uhla pohladu, z autorovych slov citit ze hovori cosi podobne...alebo si tu vetu o "pravicovych receptoch" kdesi zo zaciatku druheho odstavca zle pamatam ?...a ak je problem cisto "majetkovo-ekonomicky", domnievas sa, ze v Bolivii, Brazilii, Venezuele atd ten problem nie je ? ....P.

      Odstrániť
    4. Dopyt po ľavicových hodnotách jednoznačne je, len predstavitelia sú skorumpovaní. Medzi Obamom a konzervatívcami je skutočne minimálny rozdiel, napriek tomu, že právomoci majú obrovské. Ľudia potrebujú poriadneho lídra, ktorému sa dá veriť a nebojí sa ísť s kožou na trh. Lenže ak by taký človek bol a spĺňal by všetky odborné aj ľudské kritéria, riskoval by život.

      Odstrániť
    5. hovoris, ze je dopyt po lavicovych hodnotach, ale kde sa to realne prejavuje ? v prijatych ekonomickych opatreniach ? vo volbach ? v barikadach na uliciach ? kde ? kde ? kde ?.. v snivani o tej hippie-kvetinovej nekonecno-diskusnej participativnej ci priamej ci akej demokracie, ktorou chcu Chmelar s Havranom menit system, pricom sa paradoxne furt odvolavaju na Latinsku Ameriku, SNP ci Francuzsku revoluciu, ktore (ako aj dalsie) tulipanovo-karafiatovymi vobec neboli ?...kde je ten (skutocny) pohyb ? ...toto co riesi clanok - falosny rozpor lavice spolocnost vs ekonomia - je pravdivy ale sekundarny problem resp. uz len dosledok, nastroj rozdeluj a panuj, nie primarna pricina..to iste mozes povedat aj o pravici, preco sa libert. a konzervat. v spolocensko-kult. otazkach nezhodnu a napriek tomu nemam pocit, ze by to nejako oslabovalo ich celkove pozicie...najprv sa pytaj, preco ludia vo vseobecnosti coraz prirodzenejsie podvedome akceptuju neofeudalizmus s jeho "ekonomiou moralky a merita" ci hru na existenciu nebezpecneho "diabla", pred ktorym ich treba furt (najviac pred volbami) ochranit...preco staci tak malo, aby si ludia dobrovolne zvolili za prezidenta dovtedy v podstate neznameho megauzernika a realitneho prepieraca, a zaroven im vobec nevadia nutene prace za 60eur, regresivne dane atd ?...preco medialne, ekon. a vzdelanostne 24/7 debilizovana masa da vzdy prednost "ochrany" pred neexistujucim resp. umelo vyrobenym nebezpecenstvom namiesto svojho podielu na kolaci ?...aj ked s autorovym clankom suhlasim, ale v sirsom kontexte za to nemoze iba akysi falosny rozpor na lavici, ktoru v podstate ani nevidiet...predpokladam, ze v najblizsich prezident. volbach v US sa budu demokrati snazit obratit predvol. debatu na ekonomicky coraz viac neudrzatelnu prijmovu polarizaciu a prijem ako taky (co ine im ostava)...napriek tomu si myslim, ze vyhraju najzarytejsi antiPutinovci, antiEbolovci, antiAsadovci, antiISISovci, anti-Imigranti...tak kde zase zmizne ten tvoj dopyt ?... Obamovci chystaju navrh na znizenie korporatnej dane na 25%, myslis si ze toto je vec co im -demokratom nejako politicky v buducich volbach najviac uskodi ? ...preco Briti doveruju v ekon. otazkach viac Cameronovi a Tories ako Labouristom ?..ak su Labour prilis napravo, preco potom nevolia mensie polit. strany od Labour nalavo ?...je to snad preto, ze Cameron ci monarchista Farage, ktory by ako prve ekonom. opatrenie zrusil dan z dedicstva, lepsie reprezentuju dopyt po lavicovych hodnotach ?...preco ? ..je to aj v niecom inom ?...ak mozu (paradoxne konzervativci) gorilaLipsic, Hlina s Matelkom dostat cez FB na ulicu 1000 ludi, preco to nie je schopny nikto z lavice ? ...vysvetlovat to len kolaborantami, falosnym rozporom, vnutornym konfliktom v niecom co ani poriadne neexistuje, ani nie je vidiet ?..kde je ta lavica a ten dopyt ?...vyssie reagujuci Marian V. raz davnejsie povedal dobru vetu pri komentovani vnutorneho vyvoja, na ktoru si pamatam, ale uz nie doslovne..nieco v zmysle, ze Svk sa v podstate zvrhlo na krajinu dennodennych "order-zabezpecujucich" medialno-debilizacnych "senzacii"...ja len dodavam, ze nielen Slovensko...mozno je len dobre, ze vacsina Indianov v Bolivii nemala prakticky moznost navstevovat vyssie skoly, pristup na internet, k mainstream mediam...lebo dnes by zrejme boli zmeteno-ustrachano-zmagoreni rovnako ako Slovaci a dalsi...s tymi posl. 2 vetami co si napisal o tom lidrovi suhlasim - len ma to taky hacik.. na to aby mohol prezit musi mat podobnych kamaratov na okoli resp. krytie spriaznenej velmoci, alebo inac - bez bipolarneho sveta sa vyraznejsie pohneme dopredu len tazko..

      Odstrániť
    6. Jedna (nielen jedna) dobrá veta tam padla. Vzdelanie indiánov má skutočne vplyv na ich afinitu k ľavici. Čím menší ideologický bordel (zvaný vzdelanie) človek v hlave má, tým jednoduchšie mu je "uveriť" v realizovateľnosť sociálnej zmeny. Preto sa revolúcia podarila v agrárnom Rusku, nie v priemyselnom Anglicku. Pretože do toho vstupuje aj mentalita. Rurálna spoločnosť je skôr kolektivistickejšia, zatiaľ čo mestská tiahne k individualizmu. Na Slovensku je to kombinácia oboch faktorov: ľudia sú kolektivistický (hlavne keď dohliadajú, či sused chodí do kostola), ale totálne individualistický vo svojom ekonomickom uvažovaní. Ja dúfam, že ľudia sa uchýlia k ľavici, keď ich ešte viac bieda prikvačí.
      Čo sa týka USA. To je oligarchia, tie strany sú bábkové divadlo. Aj Obama aj McCain, to všetko sú len bábky pre masy. Ale, mimochodom, neviem, či si to niekto uvedomil (asi by som mal o tom napísať článok), ale Obama aj Cameron zvolili špecifickú stratégiu, ako sa vysporiadať s globálnou konkurencieschopnosťou.
      Povedali si, že srať na strednú triedu, nech žije kapitalizmus 19. storočia. Chcú tlačiť na mzdy, zničiť sociálny štát, všetko privatizovať. Samozrejme, tieto tvrdenia tu boli už predtým, ale... teraz sa menia na fakty:
      USA:
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/09/25/indi-s25.html
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/11/22/econ-n22.html
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/11/25/pers-n25.html
      UK:
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/11/25/care-n25.html
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/10/20/tucm-o20.html
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/11/07/germ-n07.html
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/11/10/roya-n10.html
      http://www.wsws.org/en/articles/2014/06/10/chil-j10.html

      To všetko povedie k tomu, že sa vytvorí masívna skupina chudobných. A tí budú radi, že budú robiť, lebo ich budú strašiť Číňanmi. Samozrejme, budú naprogramovaní, aby verili, že toto je to najlepšie čo si mohli priať a všetky tie mediálne postavičky ich budú neustále poučovať, akí sme teraz úžasne slobodní... A oni tomu budú veriť a pri pive budú nadávať, aby potom poslúchali. A budú spokojní a v nedeľu do kostola si dajú bielu košeľu, aby všetci videli, že na tom nie sú až tak zle. A život pôjde ďalej a nikto sa nebude mimo piva na nič sťažovať...

      Odstrániť
    7. ja s tebou suhlasim, nie je to nic objavne, ale akosi si mi neobjasnil, preco si myslis, ze som sa svojimi prvymi 2 vetami vo svojom prvom prispevku, za ktory si mi vynadal cize svojou zakl. premisou mylil...ok, mozno som to nabozenstvo v druhej casti zakomponoval v danom kontexte matuco a bolo to zbytocne, co usudzujem aj z tvojho nepochopenia kontextu a pomylenej reakcie, ale ja si stale myslim, ze pravici sa v podstate podarilo zdebilizovat desatrociami trvajucou agresivnou medialno-vzdelan. propagandou ludi tak, ze dnes nesuhlasny nazor so zahr. politikou US povazuje za ohrozenie narodnej bezpecnosti, debata o zvyseni min. mzdy za bolsevicky extremizmus, nezamestnanost za vlastny hriech atd....ano, tymto je nasiaknuta vacsina populacie az do kosti...a potom ked je naplneny takyto zakl. predpoklad (viery v system) a jeho protagonistov, mozu fungovat hry na babky a falosne rozpory...napr. na 17. nov. som nepocul v mediach jednu jedinu vetu, ze za minuleho rezimu bolo cosi pozitivne...za cely predlzeny vikend gagania na STV a CT ani jedna socio-ekonom. datami vyargumentovana slobodne pravdu povedana veta z ust ci uz redaktora alebo dotazanych... len strasenie, prazdne tliachanie preverenych kreatur...myslis si, ze takato kazdodenna masaz sa na ludoch, ich mysleni a konani, ked to inhaluju v roznych podobach desatrocia (a vo svete kde uz mas internet ci Tv screen pomaly aj na zachode) neprejavi ?...zakladne pravidla technologie moci...P.

      Odstrániť
    8. :)
      Prepáč, Anonymný, ja nie som ten Anonymný, čo voči tebe vystúpil kriticky. Toto je môj nový príspevok v tejto debate. Takže, prepáč, môžem len povedať svoj názor na tvoj príspevok.
      Hľadáme odpoveď, prečo sú ľudia takí neschopní uvedomiť si, že tento systém na nich parazituje a je proti nim? Moja teória (založená na faktoch) je nasledovná:
      Slováci sú najkonzervatívnejší národ v EU a druhý najtradicionalistickejší.
      (5 kolo ESS: http://www.saske.sk/SVU/public/media/5827/2012%20-%20KENTOS%20-%20Europska%20socialna%20sonda%205%20-%20www.pdf)
      Tu je pravdepodobnosť zmeny minimálna. Lebo ako som písal, Slováci sú veľmi náchylní na tradície: tradičnú rodinu, tradičnú spoločnosť. Tu by sme mohli uspieť len s agendou tradície a návratu k dobrým hodnotám socializmu: plná zamestnanosť, nutnosť poslúchať zákony, nízka úroveň príjmových rozdielov a najmä napravenie všetkých doterajších krívd. (Mohli by sme urobiť monster-procesy s privatizérmi :D ). Ale s agendou menšín sa šmýkame dolu a hore sa dostáva pravica. To treba zohľadniť...

      Odstrániť
  2. marián vitkovič25. novembra 2014, 16:27

    - očúvajte - " anonymný a anonymný " - toto tu medzi vami v podstate vobec nie je márna diškurka, celkom sa v nej zmysluplne čistia základné i pragmaticko- politické " cognitive dissonances, shortages , confussions ... " - akurát - sami uznáte že je to takto neskutočne prácne , neefektívne a čas žerúce .... Jedna z mála " záhad " ktoré naozaj , napriek všetkému chaosu a bordelu v tejto zemičke a okolo , nepochopí ani taký " šabľozubý lev " ako ja je - "" Ako je možné že sa napr. v Bratislave nevie zísť za 25 a viac rokov hoci i 30 ľudí s rozumom na napr. 1 víkend a " nasvetliť " , zanalyzovať a hlavne - vyriešiť tie momentálne už otravné neofeudálne onanie doprevádzané príležitostnými šapitó zbytočne protestujúcich " teliec a oviec " organizovanými oficiálnymi polit. pimpami ... "" ?!? .... ja neviem , ale hocikde kde sú " ovce, teľce , ..." predsa musia obsmrdať i vlci, medvede a podobná " užitočná historická sanita " ? ..., či ako teda ... ? --- každopádne , tento váš " pokec " nie je márny ...

    OdpovedaťOdstrániť