pondelok, 17. novembra 2014

Novembrová devolúcia: Od človeka k stavu po opici

Príbeh o bolesti hlavy z novembrového flámu, ktorá prišla namiesto vytriezvenia

Napriek tomu, že prostitúcia prinášala Renáte peniaze, cítila niekoľkonásobné poníženie. Nebol to férový obchod, bral jej viac ako dával a čosi cennejšie ako peniaze. Vedela síce, že rómske prostitútky dostávajú menšiu gážu ako ona, ale to ju nijako netešilo. Bála sa s tým skoncovať a ani keď to napokon urobila, nebola s tým celkom vyrovnaná.

Stano, s ktorým sa následne rozhodla žiť, jej taký prepych samozrejme nemohol zabezpečiť. S ním sa však cítila byť väčšmi človekom s náležitou úctou, a nie vecou, ktorá sa po použití zahodí. Keď sa k nej dostalo, že jej Kápo s bandou chce zo života spraviť peklo, nevychádzala z domu. Dopočula sa, že jednej zo svojich prostitútok dokonca vypálil dom, než sa od neho konečne oslobodila. Oporu našla Renáta v nebojácnosti svojho muža, ktorý mal ako bývalý vojak v držbe zbraň. Horšie znášala, že jej zakázal okázalé nákupy a stretávanie s kamarátkami. Stano radšej trávil čas v krčme akoby s ňou šiel do divadla a tak jeho žene na rozptýlenie ostával len úzky okruh susedov. Keďže do práce tiež nemohla, všetku svoju pozornosť a lásku venovala deťom.

Keď vyrástli, vadilo im, že nemajú to, čo ostatní a cítili sa kvôli tomu ukrivdené. To bolo aj príčinou hádok rodičov. Renáta bojovala s vlastným vnútorným hlasom dať deťom všetko a Stanovým nástojením na zachovaní bezpečia rodiny. Vedel totiž o Renátinej minulosti a bol si vedomý poklesu štandardu, ktorého sa jej nedostávalo. Nebol ale schopný brániť tomu inak ako nasilu a zákazmi. Rodinné nezhody sa pretavili do nezáujmu, čo napokon Renátu vyburcovalo k odchodu. Rozhodla sa osamostatniť, začať nanovo a rodinu udržať sama. Po neschopnosti nájsť si prácu a pod tlakom zabezpečenia detí sa sklamaná a zo zúfalstva postupne vrátila k prostitúcii.

Po rokoch vychovala deti, ktoré dnes zo všetkého vinia svojho despotického otca. V ich očiach je on tým, kto nedokázal priniesť rodine všetko to, čo videli v televízii. Ostal pre nich stelesnením niečoho nepríjemného, obmedzujúceho a ponižujúceho. Príčinou, ktorá dohnala ich matku späť k zúfalstvu a špine už zabudnutej minulosti. Zatrpknutí a znechutení preto už nechcú veriť tomu, že by život mohol bežať aj inak. Nechcú pochopiť, že útrapy, ktoré zažívali boli bojom o vymanenie sa z jarma biedy, ktorá visí nad všetkými. A to, čo sa im dnes javí ako vytriezvenie, je len čiastočným zmierením sa s degradáciou človeka na vec, ktorú možno zahodiť. Žiadna migréna po opici však nedokáže pritlačiť človeka k zemi natrvalo.

7 komentárov:

  1. marián vitkovič17. novembra 2014, 11:51

    dobre napísané , fajn alegória - akurát je dosť podstatné - aké je presné časovo- systémové zaradenie začiatku toho príbehu - teda štartu tej " bohumilej " ekonomickej činnosti tej pani/ slečny ... ? ... - rozne reálne časovanie/ etapovanie zrejme vedie k dramaticky rozdielnym aplikáciám a poučeniam , či nie ?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pretoze to robila aj jej matka a babicka.

      Obavam sa, ze opak je pravdou: t.j. iluzia pokojneho domova (aj ked podporena nuklearnymi pistolkami), ktory by sa riadili jasnymi pravidlami a bol by dokonca aj zveladovany, je historickou anomaliou, alebo dokonca "aberration" (a to nie len u Renaty a jej manzela, ale aj u ich susedov, kde prostitucia pokracovala ako "complement" k ich vlastnej rodinke, alebo, kde samotny system manzelskych zvazkov sa dal povazovat ako "system drzania zien v spolocnom vlastnictve" (volny preklad)).

      Odstrániť
    2. marián vitkovič17. novembra 2014, 17:20

      " anonymný " - sakra táto teória " fylogenézy reálneho socializmu " nie je zrovna " najmenej príťažlivá " - a - dokonca, osobne by som jej mohol prisúdiť istú mieru bezprostrednej justifikačnej skúsenosti ... , ale - napriek všetkému - je to stále dosť chabé porozumenie " skutočnej úlohy mutácie v ľudskom zbližovaní sa / párení " , napokon i z toľko " históriou trápeného " pechorenia sa za svätým grálom " rovnosti a slobody v jednom " .... načim viac pohútať , priateľu .

      Odstrániť
    3. Anonymný, tým, že aplikujete rovnakú optiku na všetko, stráca sa vám rozdiel medzi prostitúciou a niečím iným. Na to, aby človek nemusel prostituovať (predávať sa za to, čo sa ponúka) potrebuje inštanciu, ktorá prispôsobuje hodnotu práce potrebám a možnostiam jedinca. Zvyšok opäť vracia pracujúcemu v podobe iných výhod. Pasák v tomto zmysle neexistuje. Naviac, pasák berie jedincovi svojprávnosť aj tým, že mu bráni odpútať sa od neho. Bez prostitútov by jeho rola prestala existovať a preto nedovolí ich oslobodenie. PT

      Odstrániť
    4. obe reakcie vzate na vedomie a ocenene. ale aby bolo jasne, za Renatinych susedov som povazoval welfare democracy zriadenia 50-60 rokov (plus zopar Marxovych pozorovani o burzoaznej rodine a prostitucii). metafory su v kazdom pripade zabavne. nechcel by som mat jednodtu optiku, ale pozerajuc napr z Jamajky Europsky pokus o racionalne/racionalisticke/(pseudo)-vedecke (v zavislosti od pripadu a pozorovatela) riadenie statu, trhu alebo spolocnosti je aberaciou

      Odstrániť
    5. To je veľmi zvláštny postoj. Čo je aberáciou na snahe riadiť spoločnosť, trh? Pokiaľ nie ste stúpenec anarcho-kapitalizmu, potom je požiadavka po riadení opodstatnená. Veď načo písali tí novoveký filozofi (aj staroveký) o spoločenskej zmluve? Preto, lebo bez pravidiel (najlepšie racionálnych) budeme mať vládu mocnejšieho. Viera, že spolu vyjdeme aj bez regulácie bude vyvrátená prvým chytrákom.

      Odstrániť
  2. tu nejde pravdaze o vladnutie v starovekom, stredovekom zmysle ale doslovne o riadenie a formovanie spolocnosti cez birokraciu, predstavu trhu ala liberali 19 storocia atd. preco sociologia, politologia alebo ekonomia boli institucionalizovane (dolezity moment, tu nejde o to, ze aj v miňulosti ludia premyslali o vladnuti alebo povahe zriadenia atd) az medzi 1850-1945 (vid pisacky I. Wallersteina napr gulbenkian report o socialnych vedach). som presvedceny, ze takyto pohlad na svet je ´ moderny' (ci zacina Lockom alebo skor ci neskor) je detail.

    ale aberration som vobec nemyslel v negativnom vyzname, to mi je luto, ze to tak bolo pochopene. ani, ze sa toho mame vzdat. pochopenie historickej specificity neznamena, ze mame hladat nieco "prirodzenejsie" (ale to uz odbacam, nechcel som hijaknut tento dobry text.)

    OdpovedaťOdstrániť