pondelok, 2. marca 2015

Asociálna poisťovňa

Neviem čo s peniazmi*, a tak som koncom minulého roka venoval Sociálnej poisťovni cez 500 eur extra.

Živnostníkom som od roku 2012. Som umelec. Snažím sa plniť si povinnosti, ktoré mi zo zákona vyplývajú. Koncom marca podávam daňové priznanie, následne riešim odvody, ktoré sa vypočítavajú na základe výšky príjmov za predchádzajúci rok.

Tak to bolo aj začiatkom minulého roka. Nespoliehal som sa na kalkulačku na internete, ale šiel som v júni rovno do Sociálnej poisťovne s tým, aby mi vypočítali výšku odvodov na ďalší rok.

(Už prebiehajúci rok som platil vysoké odvody, lebo som nešťastne vychytal ešte znenie zákona, podľa ktorého mi bola výška odvodov vypočítaná za posledné mesiace v roku, keď som mal neobvykle vysoký príjem. Platil som tak na odvodoch v podstate polovicu môjho reálneho príjmu.)

V Sociálnej poisťovni neboli v tom čase prepojení s daňovým úradom, a tak nemali údaje z daňového priznania. Preto som mal so sebou papierik s potrebnými číslami. S pracovníčkou poisťovne sme prišli k záveru, že som mal tak nízky príjem, že mi nevznikla povinnosť platiť si odvody. Tak som si dal aspoň dobrovoľné dôchodkové poistenie, čo bolo cca 115 eur mesačne. Spokojný som odišiel a mesačne si dobrovoľne platil.

V novembri (po štyroch mesiacoch) mi ale prišiel list zo Sociálnej poisťovne, v ktorom ma pod hrozbou pokuty predvolali na riešenie poistného vzťahu. Naklusal som teda do poisťovne, že vec vybavím. Vyšlo najavo, že mi podľa daňového priznania nezanikla povinnosť platiť si odvody. Naivne som sa domnieval, že teda doplatím rozdiel medzi dobrovoľným, ktoré som si platil a minimálnym, ktoré som mal platiť. (Bolo by to cca 4x17 eur.) Pracovníčka pri okienku mi dala podpísať vzatie späť odhlášky z povinného a ukončenie dobrovoľného poistenia k danému dátumu. (Keby som si nedal odhlášku z dobrovoľného, zaniklo by mi tým, že by som ho nezaplatil, odhláškou k dátumu som bol ale nútený dodatočne ešte zaplatiť alikvotnú časť za daný mesiac, na to som prišiel až potom.)

Podpísal som, čo bolo treba a nato mi slečna oznámila, že má zlú správu, že musím zaplatiť spätne minimálne odvody teda 4x132 eur plus doplatiť dobrovoľné za prebiehajúci mesiac (spolu cez 500 eur). Vypleštil som oči a protestoval som. Ona argumentovala, že s tým nič neurobí, taký je stav veci. Vedľa pri okienku som započul podobnú konverzáciu. Žiadal som teda stretnutie s nadriadenou pracovníčkou. Ona si zavolala ešte pani, ktorá so mnou vec riešila v júni a ešte jednu kolegyňu. Vypočuli si môj príbeh a rovnako argumentovali, že s tým nič neurobia, že je mojou povinnosťou vedieť, či a koľko mám platiť, že už nikto nezistí, či ma uviedla úradníčka do omylu, alebo som zavádzal ja, pričom ja som chcel platiť, veď som si platil skoro požadovanú sumu dobrovoľne. To ich nezaujímalo. (Ako je vôbec možné, že vám v Sociálnej poisťovni umožnia odhlásiť sa z povinného poistenia?! Po novom je už poisťovňa povinná oznámiť povinnosť aj výšku). Navrhli mi iba splátkový kalendár. Rovnako som pochodil u riaditeľa poisťovne, ktorý mi vysvetlil, že zákon nepustí. (V 2009 bol v novinách, že mu zamestnávateľ doplatil 30% ročnej mzdy.)

Poslal som mail na generálne riaditeľstvo, na ktorý mi prišla rovnako zamietavá odpoveď, že podľa zákona s tým nič neurobia. Dobrovoľné poistenie sa nevracia. Naopak, ešte mi vyrubia penále za oneskorené platby. Podlžnosť som teda zaplatil.

Nedávno, keď som si bol overiť, či im platba prišla, ju evidovali ako preplatok (?). Už je to v poriadku.

Vo februári tohto roku som v správach započul, že zvýšili minimálne odvody o nejaké tri eurá. Oznámenie mi prišlo až potom. Takže som za január bol opäť dlžný.

Človek by aj chcel plniť si povinnosti, ale zjavne v kapitalizme sú iné priority ako ľudia. Zákon nepustí, dôležité je zaplatiť. Nikoho nemusí zaujímať, či na to máte, či nedošlo k nedorozumeniu. Zaplať, inak bude pokuta, či exekúcia!

Jediné, čo ma upokojuje je predstava, že tie peniaze, čo som si odviedol extra, mi raz na staré kolená vyplatia*.

* irónia / sarkazmus

3 komentáre:

  1. Ja osobne mám so Sociálnou poisťovňou len tie najlepšie skúsenosti a považujem takéto ničím nepodložené výlevy za stratu času ak nie priamo za nezmyslené ohováranie, najmä ak sa priami aktéri nemôžu k tomu vyjadriť a zaznie iba jednostranný pohľad. Doposiaľ som si stránku „nezávislí“ vážila a dúfam, že aj naďalej budem, avšak odmietam miešať seriózne príspevky s riešením osobných frustrácií vybraných autorov. Každý máme nejaké frustrácie z kontaktu s úradmi ale myslela som si, že stránka „Nezávislí“ je o niečom inom.

    Mimochodom „slečna“ nie je vhodné oslovenie pre zamestnanca Sociálnej poisťovne.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Milý anonym, predpokladajme, že autor si nevymýšľa, len popisuje situáciu zo svojho pohľadu, aké riešenie by ste mu navrhli miesto písania blogu danej situácie?

      Odstrániť
    2. "Osobná frustrácia" vyplýva z neodbornosti "slečny", ktorej bolo úplne jedno, že klient príde dobrovoľným pripoistením o vyše 500 €. Pani diskutérka má iba dobré skúsenosti so SP,...no a čo?...autor článku nemá! Prišiel neodbornosťou, ľahostajnosťou a tuposťou "slečny" o peniaze. Je to od SP nehorázne svinstvo! Hlavne, že sa chvália zvýšeným výberom poistného! Iba o to im ide, nie o poistenca!!! A to nejdem rozoberať kopu dlhodobo chorých, ktorým nepriznajú invaliditu, ale žijú bez koruny, bez možnosti zamestnať sa kvôli zdravotnému stavu ponižujúco závislí od svojich rodinných príslušníkov! Ohováranie to nie je v žiadnom prípade. Je to reálny príbeh bordelu, ignorácie, diletantstva, nezáujmu a neodbornosti v štátnej inštitúcii, jej pracovníčky a vedenia. Ste presvedčená o tom, že by takto ignorantsky pristupovala aj k svojmu rodinnému príslušníkovi? Čo ste mysleli pod "nepodloženými výlevmi"? Uviedli ho do omylu a on zaplatil zbytočne skoro 600 € štátu. Je to hnusné, hnusné, hnusné!!!

      Odstrániť