štvrtok 28. februára 2019

Kandidát 2.0


Slovinský filozof Slavoj Žižek, ktorý sa zaoberá témou ideológie hovorí o tom, že kým Marx popisoval fungovanie ideológie ako: „nevedia o nej (ideológii), no konajú v jej súlade“, dnes žijeme v post-ideologickom svete, v ktorom: „vieme o nej a napriek tomu konáme v súlade s ňou.“


Tento cynizmus nájdeme u Rytmusa, ktorý v „pesničke“ nakydá na každého aj na seba, čo z jeho pozície zahojeného milionára vyráža tromfy z rúk jeho kritikom, ktorí by ho chceli kritizovať, lebo sebakritika je už zahrnutá v samotnom jeho prejave. To ho robí fenomenálnym, lebo je stelesnením toho, v čom žijeme. Lúzrami sú tí, ktorí s tým majú problém - označovať iných aj seba za j*bnutých, objať skutočnosť, že ja som víťaz (hoci som j*bnutý), lebo mám diamantové hodinky, ostatní máte smolu (lebo ste j*bnutí, ale bez hodiniek).

V politike máme Kisku, o ktorom už aj jeho priaznivci dnes hovoria, že kradol, ale nie až tak ako Bašternák. Iný príklad - informáciu o označení Jaroslava Haščáka z Penty Alenou Zs., ako objednávateľa vraždy Jána a Martiny prinieslo médium, ktorého spoluvlastníkom je samotná Penta. V tejto súvislosti je dobré pripomenúť si výrok pána Haščáka: "Demokracia je na hovno systém. Volič nič o ničom nevie, volič je hovno. Volič vníma iba absolútny povrch." A vskutku, z pohľadu ľudí, ktorí ťahajú za nitky a vidia realitu za povrchom, je takýto cynizmus úplne pochopiteľný. Ak niet alternatívy, ostáva len objať skutočnosť a užívať si to.

V 2013 si mohli Slováci pozrieť film Kandidát, v ktorom sa majitelia marketingových agentúr stavia, že z neznámeho človeka spravia prezidenta Slovenska. A aj to urobia. To bol film, v prípade Kisku sme to zažili naozaj. Marketing, PR, médiá, prieskumy, spin-doktori, veľa peňazí a kandidát bol zvolený. Povedali nám dopredu, ako nám vyrobia prezidenta a my sme im ho naozaj zvolili. Nehovoriac o spriaznenosti tvorcov filmu s ľuďmi okolo Andreja Kisku. Režisér filmu, Jonáš Karásek, v súčasnosti pracuje pre reklamnú agentúru KOMPLOT, ktorá robila kampaň, čuduj sa svete, Robertovi Mistríkovi.

Vo svete sme videli, ako v prípade kauzy Cambridge analytica vyhral voľby Trumpovi, či referendum o Brexite marketing na základe dát zo sociálnych sietí. Dnes sa na Slovensku snažia dostať k moci milionári práve z IT sektora. A to, čo tu prebieha v podobe strany Progresívne Slovensko, denníka N a aktuálnej prezidentskej kandidátky Zuzany Čaputovej stojí naozaj za pozornosť.

Nie len, že v prípade Čaputovej ide o pokračovanie ideovej línie Andreja Kisku, za pozornosť stojí aj to, ako z nás milionári robia hovno druhýkrát. (Známe porekadlo hovorí: „oklam ma raz, hanba ti, oklam ma druhýkrát, hanba mi.“)

Stačí si otvoriť verejne prístupný transparentný účet Roberta Mistríka. Okrem značných čiastok, ktoré si naň vložil sám Mistrík (ktorému sa zázračne v roku 2018 podarilo zarobiť 1 430 941 € - asi zotieral losy) mu prispeli sumou spolu 80 000€ Richard Marko s Luciou Markovou. Richard Marko je generálny riaditeľ ESETu. Toho ESETu, ktorý podporuje stranu Progresívne Slovensko (PS), ktorého je Zuzana Čaputová podpredsedníčkou. Okrem toho, si na svoje prišiel aj Fedor Blaščák z PS, ktorému Robert Mistrík vyplatil v rámci kampane 16 500€. Krásne, marketingové, Mistríkove gesto vzdania sa v prospech nepoškvrnenej ženskej kandidátky bojujúcej proti zlu, ktoré spôsobilo raketový nárast jej preferencií v prieskumoch, tak dostáva zaujímavú pachuť. Mimochodom, agentúra FOCUS od Mistríka skasírovala v rámci kampane spolu 6 768€. Od Čaputovej dostal FOCUS pekných 9 696 €. Aj agentúra AKO si prišla na zaujímavých 33 360€.

Celkové výdavky na kampaň v prípade týchto dvoch kandidátov sú k dnešnému dňu (28. 2. 2019) Robert Mistrík - 621 233 €, Zuzana Čaputová - 412 991 €. Tretí v rebríčku výdavkov, Béla Bugár, doposiaľ vynaložil iba 281 843 €. Zákon č. 181/2014 §5 pritom stanovuje limit na prezidentskú kampaň vo výške 500 tisíc €, ktorý už “slušne” prekročil samotný Mistrík. Ak spočítame výdavky dvoch najbohatších kandidátov (Mistrík a Čaputová) dostaneme sumu 1 034 224 €. Toľko bude stáť kreslo prezidenta na ďalšie štyri roky?

Tieto všetky informácie sú verejne prístupné. Počítajú zrejme s tým, že nemáme na to im to spočítať. A my, zdá sa, naozaj na to nemáme, lebo otvorení fašisti nás z kapitalizmu nevyvedú ba naopak, budú len autentickým vyjadrením "prežitia najsilnejšieho".

Naozaj sme hovno?

2 komentáre: